Slovenský klimatický zákon - hrdinský čin, samozrejmosť či zbytočnosť?

Slovensko pripravuje prvý klimatický zákon. Je to hrdinský čin, samozrejmosť, čo už mala platiť dávno, či preháňanie zbytočnou reguláciou? Prečo má mať Slovensko vlastnú národnú legislatívu, keď Európska únia už dlhodobo problematiku klímy rieši?

30.11.2022 12:00
debata (2)

Európska únia sa hlási k uhlíkovej neutralite, ale mieru účasti ponecháva na členských štátoch. Európska komisia predstavila Fit for 55, najväčší legislatívny balík týkajúci sa klímy, o ktorom členské štáty ešte stále vedú rokovania. Je to kľúčový balík. Má však minimálne jedno slabé miesto. Chýba v ňom nakopnutie členských štátov k ich vlastnej zodpovednosti zoči-voči klimatickej kríze. Chýbajú národné ciele aj mechanizmus ich kontroly a vymáhania.

Klimatické zákony v Európe

Našťastie, viaceré európske krajiny sa správajú zodpovedne a hlásia sa k svojmu podielu na probléme aj riešení. Práve národné klimatické zákony sú sprievodcom k zodpovednému správaniu. Je potešujúce zistiť, že veľká časť národných klimatických zákonov v Európe je postavená na rovnakých princípoch, a teda je možné sa nimi inšpirovať.

Ak majú klimatické zákony fungovať, musia mať aspoň tieto základné črty: sektorové ciele, ich kontrolu cez nezávislý expertný orgán, vymáhateľnosť cieľov a klimatických záväzkov aj zapojenie verejnosti.

Ako sa postavilo k národným zákonom na ochranu klímy trinásť štátov Európy, opisuje správa európskej siete Climate Action Network (CAN) Europe z mája tohto roku.

Zákon o klíme nie je len o rezorte životného prostredia

Sektorové ciele sú akýmsi rozrátaním celkovej zodpovednosti rezortov za klimatickú neutralitu. Určujú, koľko emisií má konkrétny sektor znížiť a dokedy. Ide o vyčíslenú, teda merateľnú, zodpovednosť pridelenú jednotlivým ministerstvám, respektíve, buďme úplne konkrétni, ministrom.

Ďalším z bodov je zriadenie klimatickej rady. Ide o nezávislý orgán, ktorý podporuje aj kontroluje plnenie cieľov. K tejto úlohe má väčšina krajín zo siete CAN správy zriadený expertný orgán. V krajinách, kde systém funguje, si dali záležať na tom, aby išlo o nezávislú, dobre zloženú skupinu odborníkov z rôznych oblastí.

Zapojenie verejnosti zvyšuje kvalitu klimazákona

Za dôležitú črtu v sledovaných krajinách možno považovať zapojenie verejnosti – počas tvorby klimatického zákona, nastavovaní cieľov a tiež ako komponent kontroly a vymáhateľnosti cieľov a iných záväzkov súvisiacich s klímou.

Silný klimatický zákon na národnej úrovni je zodpovedným krokom vyspelého štátu, ktorý si uvedomuje akútnosť situácie. Potrebujeme mať zákon, ktorý načrtne trajektóriu znižovania emisií, merateľné a vymáhateľné ciele, inak bude naša snaha len šliapanie do prázdna. A to aj napriek obrovským investíciám a mobilizácii ľudských kapacít.

Zapojenie verejnosti má dva efekty – verejnosť vie zabezpečiť ďalšiu úroveň nezávislej kontroly napríklad cez inštitút klimatickej žaloby. Experti vo viacerých krajinách, kde zákony už nejaký čas platia, sa zhodujú, že občania a súdy vedia vyvinúť potrebný tlak na plnenie klimatických záväzkov a v niektorých prípadoch na dodatočné posilnenie samotného zákona. Okrem toho zapojenie verejnosti smeruje k lepšej informovanosti a následne akceptovaniu potrebných opatrení na ochranu klímy.

Ako je na tom Slovensko?

Aj ministerstvo životného prostredia vo svojom zámere z minulého roka považuje spomínané črty za dôležité a dôvody prijatia klimatického zákona uvádza explicitne: zadefinovanie sektorových cieľov, mechanizmu na ich plnenie aj nápravných opatrení pri neplnení, ako aj zvýšenie informovanosti a transparentnosti pri riešení problémov týkajúcich sa klímy.

Všetky uvedené črty sú obsiahnuté v návrhu, ktorý Klimatická koalícia komunikuje ministerstvu životného prostredia, a pre ktorý hľadáme širokú podporu.

Silný klimatický zákon na národnej úrovni je zodpovedným krokom vyspelého štátu, ktorý si uvedomuje akútnosť situácie, svoj podiel a potenciál dobre nastavených riešení. Potvrdzuje to pohľad na legislatívu viacerých európskych štátov. Potrebujeme mať zákon, ktorý načrtne trajektóriu znižovania emisií, merateľné a vymáhateľné ciele, inak bude naša snaha len šliapanie do prázdna. A to aj napriek obrovským investíciám a mobilizácii ľudských kapacít.

Slovensko sa svojím strešným zákonom pre klímu môže pridať ku krajinám, ktoré to s ochranou klímy myslia vážne. Európska legislatíva v čase klimatickej krízy nestačí, aj na národnej úrovni potrebujeme spraviť všetko pre to, aby naše záväzky boli včas naplnené.

Silný klimatický zákon je príležitosťou na nevyhnutnú transformáciu k lepšej spoločnosti.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #klimatická zmena #klimatický zákon