Migranti na mori nie sú toxickým nákladom

Inštinkt človeku hovorí, že životy, ktoré sú na mori ohrozené, je potrebné zachraňovať. Dnes však predpoklad, že lode, ktoré sú v tiesni, prevážajú migrantov a utečencov, núti ostatné lode, aby okolo nich preplávali a ignorovali ich volanie o pomoc. Úrady v prístave, ktoré akoby zaobchádzali s loďami naloženými nebezpečným odpadom, ich nútia vrátiť sa späť na more, kde ich čakajú isté útrapy a nebezpečenstvo, ak nie smrť.

06.09.2009 20:49
debata

Počas posledného hanebného incidentu, ktorý sa odohral minulý mesiac, zomreli od hladu a smädu desiatky migrantov počas ich pokusu prejsť z Líbye smerom cez Stredozemné more do Talianska. Núdzové volanie lode údajne zachytili maltské úrady.

Poskytli im jedlo, vodu, palivo, ako aj záchranné vesty a upovedomili svojich talianskych partnerov. Vyčerpaní pasažieri boli ponechaní, aby pokračovali ďalej vo svojej ceste. Len päť z nich ušlo svojmu osudu. Obhajcovia ľudských práv opäť raz zdesene nahlas protestujú a pripomínajú vládam a súkromným spoločnostiam, že záchrana ľudí v núdzi na mori nie je len povinnosťou vyplývajúcou z medzinárodného morského práva, ale aj humanitárnou požiadavkou, bez ohľadu na postavenie pasažierov a dôvod ich cesty.

Ľudské práva sú prvoradé. Na prvom mieste musí byť dodržané právo na život a bezpečie, napríklad poskytnutím jedla, vody a potrebnej starostlivosti a ochrany tým, ktorí zúfalo takú pomoc na prežitie potrebujú. Tieto pravidlá správania, ktoré sa na mori očakávajú a vyžadujú, sú zakotvené v Dohovore OSN o morskom práve, ako aj v nedávnych pozmeňovacích návrhoch týkajúcich sa bezpečnosti a života na mori, ako aj v dohovoroch o pátraní a záchrane a implementujúcich smerniciach vydaných Medzinárodnou námornou organizáciou.

Zlyhanie ochrany ľudských práv migrantov podporuje kapitánov lodí a lodiarenské spoločnosti v kladení finančných nákladov pri zachraňovaní chudobných a nechcených pasažierov v núdzi nad ich povinnosť poskytnúť im pomoc a nad ich ľudský súcit.

Zakaždým, keď nejaká vláda odmietne povoliť tým, ktorí boli zachránení, vylodenie v najbližšom prístave alebo v konečnom prístave ich destinácie, tlačí kapitánov a lodiarenské spoločnosti k tomu, aby odvrátili svoj zrak, keď najbližšie uvidia loď s migrantmi majúcu problémy. Ak štát odmietne dovoliť týmto plavidlám vstúpiť do ich prístavov alebo vyložiť svoj náklad, pretože majú na palube migrantov, spoločnosti to môže stáť milióny dolárov. Prekážky v zodpovednom správaní sa paradoxne vyjasnili, keď rybári, ktorí pomáhali námorníkom v núdzi, boli obvinení z trestného konania namiesto toho, aby sa im dostalo pochvaly za záchranu ľudských životov.

Milióny ľudí, ktorí riskujú svoje životy a bezpečnosť preto, aby prekročili medzinárodné hranice v hľadaní lepšieho života, predstavujú jeden z najvážnejších problémov v oblasti ľudských práv dnešného sveta. Štáty potrebujú viac a odhodlanejšie urobiť pokroky v skutočnom napĺňaní významu medzinárodných pravidiel a štandardov správania, čo môže na mori zachrániť životy. Predovšetkým však musia byť na zodpovednosť braní tí, ktorí odmietnu námorníkom a pasažierom poskytnúť pomocnú ruku.

debata chyba