Hodnotenie, ktoré poškodzuje technické školy

Ministerstvo školstva pripravilo hodnotenie vedy. Vyčlenilo naň nemalé prostriedky z plánu obnovy a odolnosti. Až dotiaľ je to myslené dobre, ale dopadlo to ako vždy...

10.05.2023 12:00
debata (5)

Napriek protestom odbornej verejnosti ministerstvo zlúčilo vedné odbory do nelogických celkov. Navyše ich posudzovali zahraniční odborníci, ktorí však neboli vždy experti na danú oblasť. Neexistoval spôsob, ako sa dozvedieť, čo daní odborníci brali do úvahy a na základe akých parametrov hodnotili vplyv týchto parametrov.

Posúvame sa k samotnému vyhodnoteniu. Ako svetové vzišli odbory ako sociológia a sociálna antropológia, historické vedy a filológia. Prečo? To nikto nevie, pretože medzi odbormi neexistuje porovnanie, a teda sa ani nedá povedať, prečo odbory s výstupmi v časopise Nature dopadli horšie.

Najhoršia správa je však pred nami. Ministerstvo sa rozhodlo prideľovať peniaze na základe tohto nekorektného a zavádzajúceho hodnotenia. Fakulty zamerané na technické vedy budú penalizované. Situácia je už dnes taká, že na Fakulte informatiky a informačných technológií STU v Bratislave prijímame na štúdium iba 30 % najlepších uchádzačov, lebo štát neplatí adekvátne sumy na vzdelávanie. Podľa nového plánu nebude univerzita schopná zabezpečiť prijatie ani takéhoto množstva študentov.

Podľa výsledkov, ktoré vzišli z hodnotiacich kritérií Dlhodobého zámeru ministerstva školstva vo vzdelávacej, výskumnej, vývojovej, umeleckej a ďalšej tvorivej činnosti pre oblasť vysokých škôl na roky 2023 – 2028 bude podiel financovania vedy na vysokých školách v ďalších rokoch narastať a financovanie vzdelávania výrazne klesať. Ide tak o historicky najnižší podiel podpory vysokoškolského vzdelávania. Čo to v praxi znamená? Výkon zamestnancov sa bude sústreďovať len na výskum, konkrétne na publikácie. Vzdelávanie sa bude vykonávať len akosi popri tom. Toto môže mať za následok zníženie kvality vzdelania ako takého, pretože bude nutné kolegom a kolegyniam vytvoriť priestor, v ktorom bude možné realizovať vedu a výskum, a to najmä formou publikovania.

Summa summarum: hodnotenie vedy a výskumu je postavené prevažne na hodnotení publikácií, a to až z 80 %! Je potrebné zdôrazniť, že v rámci hodnotiacich kritérií spolupráca univerzít s priemyslom, a teda s praktickým uplatnením vzdelania absolventov v budúcnosti, je hodnotená 0 %. Vzdelávanie a prax idú teda podľa nových pravidiel do úzadia. Tieto čísla budú mať však negatívny dosah najmä na pedagógov, ktorí už nebudú môcť vyučovať v pomere, ktorý by bol pre uchádzača dostatočným, a to v zmysle jeho budúcej pripravenosti na profesijný život. Počet uchádzačov o štúdium bude preto nutné znížiť, a to znamená aj menej absolventov v budúcnosti v odbore.

Vznikajú obavy, že pri menšom počte študentov sa zmení aj pomer absolventov odchádzajúcich do zahraničia a tých, ktorí na Slovensku zostanú.

Otázkou je aj budúcnosť doktorandov, pretože pri rozdeľovaní financovania vedy a výskumu vyšli oproti minulým rokom s mínusom. V predchádzajúcich rokoch ministerstvo hodnotilo doktorandov 10 %. Od roku 2024 plánuje MŠ hodnotiť doktorandov na úrovni 0 %. Je zarážajúce, že sa v pláne, ktorý MŠ sľubovalo zlepšiť, objavilo až toľko zmien, kde sa nielenže uberajú, ale celkom škrtajú financie.

Vznikajú u nás obavy, že pri menšom počte študentov sa zmení aj pomer absolventov odchádzajúcich do zahraničia a tých, ktorí na Slovensku zostanú. Pomyslenie na možné následky týchto zmien nám nedovolí mlčať. Realita sa môže odraziť v mnohých smeroch a môže vzniknúť negatívny kolobeh, v ktorom na to doplatia nielen školy a ich zamestnanci, ale aj zamestnávatelia z praxe. V neposlednom rade aj študenti.

Prekvapuje ma, že aj zamestnávateľským zväzom, ktoré inak bijú na poplach, táto situácia neprekáža. Vysoké školy predsa zabezpečujú odbornosť budúcich zamestnancov, a teda aj dostatok pracovnej sily. Mali by, podobne ako my, vyzvať na akciu a postaviť sa proti ďalšiemu znižovaniu financovania technického vysokého školstva na Slovensku. Lebo iba to je jedinou cestou, ako v budúcnosti vytvárať hodnoty pre našu krajinu.

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #vysoké školy #STU Bratislava #hodnotenie vedy #technické odbory