Zdá sa, že Starmer a jeho kabinet tomu rozumejú. Počas niekoľkých dní po voľbách spustili Great British Energy (nová verejná spoločnosť zameraná na investície do obnoviteľných zdrojov), ohlásili Národný fond bohatstva a vytvorili „realizačné rady“, aby dohliadali na päť hlavných cieľov načrtnutých vo volebnom manifeste labouristov (inšpirovaný ekonomikou orientovanou na hodnoty). Cieľom strany je „naštartovať ekonomický rast“, „urobiť z Británie superveľmoc v oblasti čistej energie“, „vziať späť naše ulice“, „prelomiť bariéry príležitostí“ a „vybudovať národnú zdravotnú službu vhodnú pre budúcnosť“.
Nejde iba o ekonomický rast, ale aj o kvalitu a poslanie
Ako podrobne uvádzame v novej správe, skúsenosti iných krajín ponúkajú pre novú vládu Spojeného kráľovstva cenné ponaučenia pri presadzovaní týchto cieľov. Po prvé, zatiaľ čo priemyselné stratégie v minulosti „vyberali víťazov“ – na základe identifikovania konkrétnych sektorov alebo technológie, ktoré majú získať vládnu podporu – teraz by si mali vyberať „poslania“, ktoré na oplátku podnietia investície a inovácie naprieč sektormi. Vďaka tomu sa veľké spoločenské výzvy, akými sú zmena klímy, ohrozenie verejného zdravia alebo bytové krízy, menia na trhové príležitosti. V zásade to znamená prijať nový prístup k rastu. Rast nie je poslaním; je výsledkom dobre navrhnutých misií, ktoré zosúlaďujú ekonomické, sociálne a environmentálne ciele.
Hoci sa labouristi zaviazali k stratégii s poslaním, budú si musieť dávať pozor, aby nespadli do pascí bežnej priemyselnej politiky. Poslanie zabezpečiť lacnejšiu elektrickú energiu s nulovými emisiami uhlíka do roku 2030 má jednoznačne potenciál zlepšiť životnú úroveň (prostredníctvom nižších účtov za energiu a väčšej energetickej bezpečnosti), chrániť životné prostredie a stimulovať hospodársky rast. Ale iné, ako napríklad budovanie Národnej zdravotnej služby (NHS) „vhodnej pre budúcnosť“, bude potrebné premietnuť do jasných, merateľných cieľov, ktoré zodpovedajú medzisektorovým trhovým príležitostiam. Vláda by napríklad mohla stanoviť dátum, do ktorého zníži výskyt chronických ochorení a úmrtí.
Ďalšie riziko vyplýva zo zoradenia politík. Ministerka financií Rachel Reevesová opatrne signalizovala, že vláda bude dodržiavať fiškálne pravidlá, ktoré obmedzujú vládne investície, kým dlh neklesne a rast nestúpne. Prílišná zdržanlivosť by však mohla podkopať úlohu, ktorú verejné investície zohrávajú pri vytváraní udržateľného a inkluzívneho rastu. Priemyselná stratégia zameraná na poslanie navyše využíva verejné investície na nahromadenie súkromných investícií, ktoré potom môžu zvýšiť produkčnú kapacitu ekonomiky, vyvolať prelievanie a multiplikačný efekt, ktorý v konečnom dôsledku zníži pomer dlhu k HDP.
Zatiaľ čo priemyselné stratégie v minulosti „vyberali víťazov“ – na základe identifikovania konkrétnych sektorov alebo technológie, ktoré majú získať vládnu podporu – teraz by si mali vyberať „poslania“, ktoré na oplátku podnietia investície a inovácie naprieč sektormi.
Druhé už overené ponaučenie je, že priemyselné stratégie orientované na poslanie by mali zahŕňať všetky rezorty a nemali by sa obmedzovať na ministerstvá zamerané na inovácie, priemysel alebo obchod. Ide o koordináciu úsilia medzi agentúrami, čo si vo všeobecnosti vyžaduje zmenu spôsobu fungovania vlád.
Misijné správne rady vlády Spojeného kráľovstva predstavujú zámerný pokus prelomiť rezortné silá a Starmer naznačil, že im bude predsedať osobne. Správne rady však budú musieť mať dobré zdroje a splnomocnenie na to, aby mohli spolupracovať s odborníkmi v rámci štátnej správy aj mimo nej; riskovať, odstraňovať prekážky implementácie a navrhovať politiky, nástroje a inštitúcie, aké si tá-ktorá misia vyžaduje. To znamená ich úplné zapojenie do bežných vládnych procesov, udržanie ako hlavnej priority v ročných rozpočtoch, plánovania a postupy podávania správ (ako to urobila vláda Barbadosu).
Po tretie, misie si vyžadujú hlbšie štrukturálne zmeny vo vláde. Starmer má za sebou dobrý začiatok s Národným fondom bohatstva, ktorého cieľom je vyvolať investície do projektov národnej infraštruktúry (vrátane zelenej ocele, zachytávania uhlíka a nabíjačiek elektrických vozidiel). Fond by mohol nasmerovať dlhodobý kapitál (pôžičky a kapitálové financovanie) na tieto a ďalšie projekty v súlade s poslaním vlády, ale iba ak je na tento účel zámerne navrhnutý.
Ako správne zapojiť súkromný sektor
Pri mobilizácii súkromného kapitálu by mal nový fond zabezpečiť také štruktúrovanie verejných investícií, aby boli spoločné nielen riziká, ale aj odmeny. Pracovníci, nielen vlastníci, by mali získavať prínos. Kľúčovou podmienkou musí byť vždy udržateľnosť. Prostredníctvom zdieľania zisku v rámci portfólia môžu zisky z úspešných obchodov kompenzovať straty iných.
Vláda Spojeného kráľovstva môže nájsť užitočné modely v komunitnom fonde London Borough of Camden a v Škótskej národnej investičnej banke, ako aj v nemeckej KfW Development Bank, Brazilian Development Bank a Canadian Infrastructure Bank.
Ďalším silným nástrojom je verejné obstarávanie, ktoré predstavuje takmer jednu tretinu verejných výdavkov Spojeného kráľovstva a má potenciál formovať trhové príležitosti a stimulovať investície a inovácie v súlade s prioritami vlády. Toto bolo v pozadí zdravotno-hospodársko-priemyselného komplexu brazílskej vlády, ktorý využíva rozpočet na obstarávanie univerzálneho systému zdravotnej starostlivosti na zníženie cien a vytvorenie trhového dopytu po liečivách vyrábaných na domácom trhu.
Starmerova vláda sa bude musieť posunúť nad rámec súčasného britského modelu obstarávania založeného na sociálnej hodnote. Hoci to umožňuje úradníkom obstarávania zvážiť faktory nad rámec ceny, tieto úvahy majú tendenciu zostať okrajovými a ad hoc, než aby sa stali hlavnými prioritami.
Po štvrté, vláda bude musieť spolupracovať s podnikmi, odbormi, organizáciami občianskej spoločnosti a ďalšími úrovňami vlády. Misie nie sú procesom zhora nadol; ide o podnecovanie riešení zdola nahor, ktoré odrážajú miestnu realitu a každodenné starosti ľudí.
Štandardné vzťahy medzi verejným a súkromným sektorom potrebujú začať odznovu. Keďže priemyselná stratégia vlády poskytne spoločnostiam značné výhody, prístup by mal byť podmienený zosúladením poslania a maximalizáciou verejnej hodnoty – nielen súkromného zisku. Toto je obzvlášť dôležité v Spojenom kráľovstve, kde sú obchodné investície nápadne nízke.
Úlohou je prejsť od stratégií výhodných pre biznis k náročným vzájomne výhodným formám spolupráce. Napríklad (aj keď by to mohlo ísť ešte ďalej), zákon USA o CHIPS and Science Act – kľúčový bod priemyselnej stratégie USA – podmienil financovanie tým, že spoločnosti obmedzia spätné odkupy akcií, investujú do rozvoja pracovnej sily, ponúknu zamestnancom spravodlivé mzdy a starostlivosť o deti, a zaviažu sa k udržateľnosti a podiele na zisku. Vzhľadom na tieto požiadavky spoločnosti zintenzívnili svoje úsilie.
Okrem toho sa vláda musí vzoprieť krátkozrakým trendom znižovania kapacít štátu a outsourcingu ústredných funkcií veľkým poradenským firmám – ziskovým spoločnostiam, ktoré nemajú motiváciu pomáhať klientom učiť sa. Táto závislosť vážne narušila schopnosť verejných agentúr plniť ambiciózne misie.
Ukončenie cyklu chronického nedostatočného investovania a politiky „náplastí“ v Spojenom kráľovstve si bude vyžadovať priemyselnú stratégiu orientovanú na poslania, ktorá nastaví nové smerovanie rastu. Aby však stratégia mohla byť úspešná, bude potrebné transformovať vládu.
© Project Syndicate 1995–2024
www.project-syndicate.org
Denník Pravda nadviazal spoluprácu s renomovanou organizáciou Project Syndicate, ktorá pôsobí vo viac než 150 štátoch sveta. PS publikuje analýzy, názory a komentáre svetoznámych akademikov, ekonómov, filozofov, politológov, štátnikov, vedcov, manažérov či laureátov Nobelovej ceny, čím vytvára unikátnu a vysoko rešpektovanú medzinárodnú sieť. Od júla si časť z nich budete môcť prečítať jeden- až dvakrát týždenne aj na stránkach Pravdy. Aj touto formou prispievame k skvalitneniu obsahu nášho denníka.