Po schválení návrhu zákona o štátnom rozpočte na rok 2025, ho predseda PS Michal Šimečka nazval podvodom na ľuďoch a prisľúbil, že spraví všetko, aby sa o tomto podvode dozvedeli voliči vládnej koalície. „Povieme im to osobne, na výjazdoch po celom Slovensku, našimi novinami, bilbordmi aj v médiách. Čím viac ľudí to bude vedieť, tým skôr porazíme Roberta Fica vo voľbách.”
Predsedovi PS stačí počkať do začiatku budúceho roka, keď časť voličov Smeru postihne zvýšenie DPH. Vo voličskej základni Smeru nie sú len dôchodcovia, ktorí budú vraj všetci dohromady víťazmi konsolidácie. Je pravda, že takmer 70 % výdavkov dôchodcovských domácnosti ide iba na stravu a bývanie, a keď im neporastú účty za energie a teplo, tak im päťpercentná DPH na základné potraviny pravdepodobne niečo z dôchodku ušetrí. Lenže reči o podvode v štátnom rozpočte, o „drahote, chaose a minulosti“, sotva postačia radikálne otočiť preferencie voličov. Jedným z dôvodov, prečo si väčšina voličov na rozdiel od decembra 2022 neželá predčasné voľby, je aj bieda opozície.
Skončí sa minulosť?
Čo mal Šimečka tretím slovom „minulosť“ vo svojej triáde „drahota, chaos, minulosť“ na mysli, nie je známe. Ak má na mysli to isté, čo ja, potom bude musieť začať konečne hovoriť, čo robiť, aby sme sa z minulosti, t. j. z 20. storočia, konečne pohli do aktuálneho 21. storočia. Zatiaľ sme to od neho, žiaľ, nepočuli.
Nehľadajte v štátnom rozpočte priority vlády, nemusí sa vám to podariť. Jedinou prioritou, ku ktorej sa vláda explicitne hlási, je znížiť deficit na 4,7 % HDP. Nie je to však na základný zákon roka málo? Kde bude táto republika o rok okrem toho, že jej deficit poklesne? O koľko sa zlepší jej pozícia podľa European Innovation Scorecard? Podľa vlády, lebo štátny rozpočet je rozpočtom vlády, zostane na tom istom mieste, ako je dnes: na 21. mieste v EÚ.
Vláda rozbieha megaprojekty ako za čias Mečiara. Opozícia ich asi schvaľuje, lebo mlčí. Zabúda, že sú to projekty, ktoré keď sa rozbehnú, budú musieť financovať aj vlády po Ficovi.
V štátnom rozpočte podpora inovácií v časti Ekonomika je síce dvojnásobná ako vlani, no v celkových investíciách do vedy a výskumu zostávame za ostatnými krajinami EÚ, sme na konci. A to platí nielen pre vládne výdavky, ale i pre výdavky podnikateľov do inovácií, ktoré bez potrebných stimulov zo strany vlády, zaostanú za priemerom EÚ, budú takmer päťnásobne nižšie aj v roku 2025.
A ako sa SR priblíži v podiele obnoviteľných zdrojov (OZE) na spotrebe energií k požadovaným 35 %? Asi ani o krok. Pritom už to vie asi každý, že dotovanie cien energií sa raz musí skončiť. Lenže sociálne udržateľné ceny bez dotácií budú len vtedy, keď sa výrazne zníži energetická náročnosť väčšiny domácností a klesnú ceny energií. To druhé sa bez OZE dosiahnuť nedá. No podpora OZE a znižovania spotreby energií v rozpočte je nulová. Zostávajú na pleciach európskych zdrojov. Plán obnovy a odolnosti sa raz – a to veľmi skoro – skončí a Program Slovensko, ktorého čerpanie je na úrovni 1,12 % z celkového objemu na roky 2021–2027, sa skončí iba o niečo neskôr.
O investíciách do ochrany klímy v štátnom rozpočte sa tiež nič nedozviete: akoby sa klimatické zmeny nás ani netýkali. Na to tu sú európske zdroje. Isté noviny uviedli, že víťazom rozpočtu 2025 sú železnice. Keby boli, bol by to malý krok Slovenska v boji s klimatickými zmenami. No medzitým – v rozpore s novou praxou rušenia vnútroštátnych letov v štátoch EÚ – už táto vláda spustila tender na leteckého prepravcu z Bratislavy do Košíc, namiesto podpory IC vlakov. A čo na to PS?
Otázky pre opozíciu
Sú záhady, pri ktorých by mala opozícia žiadať vládnu koalíciu o objasnenie, a sú otázky, na ktoré by opozícia, pripravujúca na vládnutie, mala dať odpoveď už dnes. Záhadou napríklad je, na čo vláda chce použiť položku vo Všeobecnej pokladničnej správe vo výške 750 miliónov eur, ktorú transferuje do štátnych finančných aktív s cieľom „vytvorenia finančného rámca na kapitalizáciu existujúcich spoločností s majetkovou účasťou štátu“. Pýtala sa opozícia ktorých?
Kedy opozícii dôjde, že doterajší model rozvoja Slovenska je už dávno obsolentný a že nás čaká nová veľká transformácia? A že jej súčasťou je i sociálna transformácia, ktorá musí zahrnúť fungujúce služby vo verejnom záujme. Zmluva o ustanovení Európskeho spoločenstva v čl. 16 pokladá tieto služby za nástroj sociálnej súdržnosti a za nástroj na prekonávanie sociálnych rozdielov. Nebude stačiť povedať vláde do očí, že novelou zákona o civilnej ochrane sa situácia v zdravotníctve nevyrieši. Vie, ako ju riešiť?
Vláda rozbieha megaprojekty ako za čias Mečiara: tunel pod Karpatmi, nový jadrový blok, možno dokonca LNG terminál v bratislavskom prístave. Opozícia ich asi schvaľuje, lebo mlčí. Zabúda, že sú to projekty, ktoré keď sa rozbehnú, budú musieť financovať aj vlády po Ficovi. Či už z úverov, alebo formou PPP, vždy zaťažia rozpočet a budú zvyšovať deficit, zvyšovať náklady na obsluhu dlhu a zhoršovať dlhodobú udržateľnosť financií. Kľúčová otázka však je iná: Boli predstavené projekty, ktoré nás vytrhnú z minulosti do 21. storočia?
Názory externých prispievateľov nemusia vyjadrovať názor redakcie.