Za primátora Ďurkovského postavili Most Apollo, za Ftáčnika a Nesrovnala Starý most, čo zostane po Vallovi?

Dva a pol roka stačilo na výstavbu Mosta Apollo. Počas volebného obdobia primátorov Milana Ftáčnika a Iva Nesrovnala zbúrali a nanovo postavili Starý most s rekonštrukciou Štúrovej ulice. V súčasnosti prebiehajúca výstavba električkovej trate do Petržalky sa naťahuje štvrtý rok. Ako porovnať dopravné investície týchto primátorov?

26.05.2025 12:00
Pavlína Valovičová Foto:
Pavlína Valovičová, IT konzultantka a aktivistka
debata (94)

Prednedávnom som sa oboznámila so zmenami, ktoré sa uskutočnili za obdobie mandátu bývalého primátora Andreja Ďurkovského. Nie som jeho obhajca. Meno tohto primátora je azda aj legitímne spájané s akýmsi červeným súknom, nakoľko jeho obdobie bolo významne spojené s vplyvom finančných skupín, ktorým rozpredal majetky mesta, a tiež s podozreniami z korupcie a klientelizmu. Napriek negatívam však treba priznať, že jeho odpočet ukončených dopravných investícií bol pomerne obsažný.

Ako sa investovalo v minulosti a teraz

Za pôsobenia primátora Ďurkovského som síce podpísala petíciu proti odpredaju PKO, no zároveň som bola fascinovaná stavbou Mosta Apollo. Výstavbu tejto komplikovanej a inovatívnej cestnej komunikácie ponad rieku Dunaj vtedy sledovali i turisti. Ako je možné, že tak veľký a komplexný projekt stihli postaviť pred dvadsiatimi rokmi za dva a pol roka?

Táto poznámka podnecuje k myšlienke, či by bolo možné stihnúť zrealizovať prebiehajúcu výstavbu električkovej trate do Petržalky v kratšom čase a či sú výhovorky primátora Matúša Valla primerané. Električková trať je dlhá 3,9 km a stavajú ju už štvrtý rok, pričom prvú etapu električky do Petržalky, spolu s rekonštrukciou Starého mosta, rozbehol ešte primátor Ftáčnik. Most Apollo je dlhý 835 metrov s 2,5 km dlhými pridruženými cestnými komunikáciami a cyklotrasou obojsmerne. Na porovnanie, tunel Sitina tiež budovali niečo vyše dvoch rokov a presne v tom istom období ako Most Apollo. Jeho stavba bola v kompetencii diaľničnej spoločnosti. Dĺžka dvoch rúr je zhruba 1,4 km.

Matúš Vallo ustrnul v malých mestských zásahoch, na veľké zásahy nemá odvahu a nedokázal tak prekročiť svoj tieň. Zostal aktivistom.

Po dvoch obdobiach primátor Ďurkovský za sebou zanechal mesto zadlžené, čo musel neskôr po ňom primátor Ftáčnik konsolidovať. Dnes máme podobnú situáciu. Po dvoch obdobiach primátora Valla je mesto zadlžené a budúci primátor bude musieť konsolidovať. Obaja primátori Ďurkovský i Vallo majú na rováši kontroverzné rozhodnutia vo výrazný prospech finančných skupín, kde je otázny zisk pre obyvateľov Bratislavy. Čo však po sebe zanechá tento primátor v porovnaní s jeho predchodcami?

Obrázky fontány, tulipánov a bistra Ferdinand zaplavujú sociálne siete. Okrem realizácie jeho mestských zásahov je najvýraznejšou črtou jeho masívna a efektívna komunikácia, ktorá daňových poplatníkov stojí veľké peniaze. Zamestnáva na to zhruba 70 ľudí. Poslanec mesta Martin Winkler ich v súčasnosti narátal sedemdesiatdva. Aktuálne magistrát finišuje kampaň Majstrovstvá Bratislavy v predzahrádkarčení s heslom Bez burinky, pričom Most SNP je takmer v havarijnom stave.

Zatiaľ neprekročil svoj tieň

Odpočet k doprave sa dá nájsť na stránke zastupiteľstva. Systematický postup k plánovaniu dopravnej infraštruktúry zaviedol primátor Ftáčnik, ktorý prijal koncepciu rozvoja MHD, podľa ktorej sa ide dodnes. On rozbehol prípravy, štúdie a primátor Vallo v niečom pokračuje, ale prichádza s novými návrhmi, ako je električka okolo SND či na letisko, ktoré v pláne neboli.

Doteraz sa však nedokázalo urobiť 800-metrové predĺženie električky v inej mestskej časti k Terminálu integrovanej osobnej prepravy Ružinov (TIOP). Železnice majú v pláne tento rok začať TIOP stavať a tak cestujúci nebudú môcť prestúpiť na električku, keďže táto trasa je ešte v projektovom štádiu. Je to najkratšia nová trať, aká sa mala urobiť.

Medzi kontroverzné rozhodnutia mesta patrí trasovanie električky pred budovu SND a tým narušenie vyvýšeného námestia priamo nadväzujúceho na rieku Dunaj – jediného vybudovaného v Bratislave od roku 1989. Mesto vyhovelo finančným skupinám a šlo proti navrhnutým riešeniam odbornej verejnosti. Spolu so zle manažovanou výstavbou električkovej trate do Petržalky s prepadnutými eurofondmi a cyklotrasou na Vajanského nábreží vykazuje znaky chýbajúcej odbornosti a slabého manažmentu. V čerpaní eurofondov do dopravy pripomína bilanciu primátora Iva Nesrovnala, ktorý musel eurofondy na rekonštrukciu tratí vrátiť.

Za Ďurkovského môžeme považovať ako pozitívnu investíciu spomenutý Most Apollo, tiež rozšírenie ulíc Galvaniho a Prístavnej, Nábrežia arm. gen. Ludvíka Svobodu na štyri jazdné pruhy. Za Ftáčnika, ktorý pôsobil len jedno volebné obdobie, vypichnem najmä znovuvybudovanie Starého mosta s električkovou traťou ponad Dunaj, dokončený a odovzdaný za primátora Nesrovnala.

Na to, aby sa nielen sny, ale reálne potreby a výzvy uskutočňovali, treba prísne kontrolované hospodárenie, efektívne čerpanie eurofondov a otvorenú správu mesta. Tento typ líderstva na magistráte stále chýba. Ukazuje sa, že Vallov deklarovaný základný princíp, že hlavné mesto musí mať rozvoj Bratislavy vo svojich rukách, bolo len jeho marketingové heslo a rozvoj našej metropoly je naďalej v rukách developerov a finančných skupín. Ustrnul v malých mestských zásahoch, na veľké mestské zásahy nemá odvahu a nedokázal tak prekročiť svoj tieň. Zostal aktivistom.

Názory externých prispievateľov nemusia vyjadrovať názor redakcie.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 94 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Bratislava #Starý most #most Apollo #električka do Petržalky #primátor Matúš Vallo