Zraniteľné domácnosti a malé podniky pocítia zvýšenie cien palív spôsobené systémom ETS2 intenzívnejšie, pretože vynakladajú väčšiu časť svojich príjmov na vykurovanie a dopravné palivá. Väčšiu časť príjmov teda vynaložia na cenu za uhlík. Naprieč krajinami aj v rámci nich sa takto prehlbujú zhoršujúce účinky nerovnosti. Ak jednotlivé domácnosti v tej-ktorej krajine využívajú najmä uhoľné vykurovacie systémy namiesto čistejších alternatív, obyvateľstvo danej krajiny bude systémom ETS2 ovplyvnené viac, lebo produkuje viac nákladných emisií.
Situáciu ešte umocňujú rozdielne príjmy v krajinách, pretože hladina CO2 sa týka celej EÚ. A veľa záleží aj na tom, ako sú v jednotlivých krajinách energicky efektívne (zateplené) budovy či aký spôsob dopravy sa využíva. Obyvateľov neefektívnych budov a vidiecke obyvateľstvo bez prístupu k verejnej doprave oveľa viac ovplyvnia rastúce ceny palív, a to najmä preto, že vidiek býva menej bohatý.
Sociálna spravodlivosť na prvom mieste
Na ochranu domácností v núdzi pred dodatočným dosahom systému ETS2 vytvorila EÚ Sociálny klimatický fond (SCF). Má začať fungovať ešte pred zavedením systému ETS2 v roku 2026. Peniaze z tohto európskeho fondu môžu vlády použiť výlučne na cielené opatrenia pri podpore najzraniteľnejších skupín. Opatrenia môžu zahŕňať priamu finančnú pomoc na kompenzáciu zvýšených životných nákladov, no hlavný dôraz sa bude klásť na investičnú podporu. To môže obsahovať aj uľahčenie prechodu na čistejšie vykurovacie systémy. Iniciatívy, ako sú zľavnené prenajímateľné elektrické vozidlá, ponúkajú vo vidieckych oblastiach inovatívne riešenia na zlepšenie prístupu k čistej doprave.
Obyvateľov neefektívnych budov a vidiecke obyvateľstvo bez prístupu k verejnej doprave oveľa viac ovplyvnia rastúce ceny palív, a to najmä preto, že vidiek býva menej bohatý.
Celková výška príjmov z ETS2 bude závisieť od ceny oxidu uhličitého, ale očakáva sa, že v rokoch 2027–2032 dosiahne vo všetkých krajinách EÚ viac ako 300 miliárd eur. Z týchto príjmov sa v SCF zhromaždí fixných 65 miliárd eur. Tieto finančné prostriedky sa pridelia každej krajine EÚ tak, aby sa minimalizovala nerovnosť medzi nimi, pričom sa zohľadnia faktory, ako sú ich príjmy a úroveň nerovnosti. Krajiny s vyššími príjmami napríklad dostanú relatívne menšie podiely zo SCF.
Fond predstavuje zásadnú príležitosť na to, ako zabezpečiť, aby opatrenia v oblasti klímy neboli na úkor sociálnej spravodlivosti. Lenže pre mnohé krajiny pravdepodobne samotný SCF stačiť nebude. Národný dôchodok vytvorený systémom ETS2, ktorý presahuje rámec SCF, bude hrať kľúčovú doplnkovú úlohu. Aj jeho využívanie bude regulované a musí podporovať zelenú transformáciu. Úsilie sa tiež môže menej zamerať na zraniteľné skupiny a viac na dekarbonizáciu. To by prispelo k zachovaniu nižšej cenovej hladiny, pretože znížený dopyt po palivách logicky zníži ich ceny.
Je to zásadné, pretože cena uhlíka v rámci systému ETS2 má iba „mäkký“ cenový strop, čo môže viesť k prudkému nárastu cien, ak sa nedosiahnu emisné ciele. Správne využitie týchto domácich finančných prostriedkov výrazne ovplyvní úspech EÚ v oblasti klimatickej politiky, a to prostredníctvom sociálneho rozmeru aj investícií do dekarbonizácie.
Čas je do konca júna
Do konca júna 2025 sú krajiny povinné predložiť plány sociálnej klímy (SCP), v ktorých načrtnú svoje plánované opatrenia s využitím finančných prostriedkov z fondu SCF. Navrhovanie účinných plánov si bude vyžadovať zmysluplné konzultácie, starostlivú analýzu a úsilie pochopiť špecifické potreby obyvateľstva. Riziko nesprávneho prideľovania je veľké. A to najmä vtedy, ak sú administratívne kapacity obmedzené a termín sa rýchlo blíži. Bez starostlivého plánovania môžu byť niektorí spotrebitelia kompenzovaní nadmerne, a iní, ktorí podporu skutočne potrebujú, by mohli byť zanedbaní.
Namiesto spoliehania sa na jedno riešenie sa krajinám odporúča prijať flexibilný a zmiešaný prístup. Kombinácia nástrojov, ako sú sociálny lízing elektrických vozidiel, cielená podpora príjmov a programy renovácie, môžu pomôcť riešiť rozmanité situácie zraniteľných skupín. Rozhodujúce je, aby sa plány vnímali ako dynamické a aby časom čerpali z medzinárodnej skúsenosti a vyvíjali sa na základe skúseností z reálneho sveta.
Systém ETS2 môže spolu s recykláciou príjmov priniesť krajinám EÚ veľké výhody, ak sa bude implementovať správne. Keďže krajiny v nasledujúcich mesiacoch dokončujú plány sociálnej klímy, niet času nazvyš. Zle navrhnuté plány riskujú nesprávne rozdelenie miliárd eur a ohrozenie najzraniteľnejších. Dobre štruktúrovaný, transparentný a včasný prístup je nevyhnutný, ak má byť sľub SCF splnený tak, že premení opatrenia v oblasti klímy na skutočne spravodlivý a inkluzívny prechod, a nie na ekonomickú záťaž.
Názory externých prispievateľov nemusia vyjadrovať názor redakcie.