No po skončení ceremoniálneho programu sa opäť otvorila zásadná otázka. Ako ďalej? Slovensko-indické vzťahy ešte stále hľadajú strategickú hĺbku, a to napriek oficiálne deklarovanej zahraničnej politike na všetky štyri svetové strany.
V porovnaní s tým EÚ s Indiou v posledných rokoch zintenzívnila posilňovanie vzťahov. Dokazujú to aj pravidelnejšie politické kontakty na najvyššej úrovni – zo strany EÚ smerovala do Indie na konci februára 2025 delegácia kolégia komisárov a komisárok Európskej komisie na čele s Ursulou von der Leyenovou. EK nedávno predstavila Novú strategickú agendu EÚ-India, pričom plánuje posilniť obchodnú či technologickú výmenu a investície. Tomu má pomôcť aj uzatvorenie dohody o voľnom obchode, vyjednávanie o ktorej má na starosti slovenský eurokomisár Maroš Šefčovič.
Poddimenzované slovensko-indické vzťahy
Bilaterálne vzťahy Slovenska a Indie dnes na prvý pohľad prekvitajú. Z ekonomického hľadiska dosahuje vzájomný obchod rok čo rok novú rekordnú úroveň. V roku 2024 išlo o 1,4 miliardy dolárov. India sa zaradila medzi významných investorov na Slovensku, predovšetkým prostredníctvom investície spoločnosti Tata Motors, ktorá vlastní závod Jaguar Land Rover v Nitre v hodnote 1,4 miliardy eur. Hodné zmienky sú aj menšie investičné projekty v oblasti IT služieb, batérií pre elektromobily či pokročilej strojárskej výroby. Zo slovenskej strany si do Indie našli cestu ľahké zbrane a biopalivá, železničná nákladná doprava alebo simulátory virtuálnej reality pre indické vzdušné sily.
Prebiehajúce intenzívne zbližovanie sa Indie s EÚ otvára mnohé príležitosti aj pre Slovensko. Je len na nás, či sa im postavíme čelom a spravíme si vlastnú domácu úlohu. Slovensko musí vo vzťahu k Indii premeniť symbolické gestá na systematickú politiku. V opačnom prípade nám hrozí, že v čase aktívneho formovania európskeho prístupu k Indii zostaneme na okraji diania.
V širšom kontexte však bilaterálny obchod nie je taký významný. Hoci 1,4 miliardy celkového obratu vyzerá pôsobivo, India predstavuje len 0,6 % celkového slovenského obchodu. Naopak, Slovensko tvorí iba 0,1 % indického. Okrem toho je obchodná výmena úzko zameraná. Tvorí ju najmä indický export na Slovensko. Konkrétne mobilné telefóny, obuv, odevy, automobilové súčiastky a produkty farmaceutického priemyslu. Slovenský export pozostáva predovšetkým z automobilov; tie tvoria takmer tretinu celkového exportu Slovenska do Indie. Zintenzívneniu obchodnej výmeny významne pomôže uzatvorenie spomínanej dohody o voľnom obchode medzi EÚ a Indiou, ktorú by obe strany chceli uzavrieť do konca tohto roka.
Čo sa týka politických výmen, sú asymetrické. Slovenská diplomacia pravidelne cestuje do Naí Dillí, no z indickej strany sú návštevy omnoho sporadickejšie. Slabá dynamika odráža hlbší problém – absenciu strategickej vízie. Slovensko sa Indii v zahraničnopolitických debatách venuje len okrajovo. Súčasná vláda síce skloňuje „suverénnu zahraničnú politiku orientovanú na štyri svetové strany“, v praxi sa však sústreďuje najmä na Čínu a Rusko.
Ako ďalej v záujme Slovenska?
Čo je potrebné na to, aby sa slovensko-indické vzťahy posunuli od symbolických gest k hmatateľnejšej spolupráci? Touto otázkou sa zaoberala nedávno vydaná štúdia od Central European Institute of Asian Studies (CEIAS). Odporúčania je možné zhrnúť do štyroch okruhov.
Po prvé, je nevyhnutné posilniť vzájomnú politickú výmenu. Návšteva indickej prezidentky na Slovensku by mala slúžiť ako odrazový mostík pre ďalšie kontakty. Nápomocným by bolo aj obnovenie parlamentnej skupiny priateľstva s Indiou. Rovnako dôležité bude aj zadefinovanie jasného strategického rámca pre spoluprácu s Indiou v rámci širšieho indo-pacifického regiónu.
Druhou prioritou by malo byť posilnenie hospodárskej diplomacie zameranej na odstraňovanie byrokratických prekážok. Hoci uzavretie dohody o voľnom obchode medzi EÚ a Indiou je na dobrej ceste, ide len o jeden z potrebných krokov. Slovensko a India dnes napríklad nemajú platnú bilaterálnu dohodu o ochrane investícií. Jej opätovné uzatvorenie by posilnilo dôveru investorov. Pre prilákanie indického kapitálu na Slovensko je tiež nutné zlepšenie konkurencieschopnosti investičného prostredia a ponúkaných stimulov, ktoré sú v porovnaní s ostatnými krajinami V4 menej atraktívne.
Čo sa týka politických výmen, sú asymetrické. Slovenská diplomacia pravidelne cestuje do Naí Dillí, no z indickej strany sú návštevy omnoho sporadickejšie. Slabá dynamika odráža hlbší problém – absenciu strategickej vízie.
Po tretie, musíme lepšie využívať regionálne platformy. Využitie kanálov V4, aj napriek vnútornému napätiu v zoskupení, má potenciál byť užitočným diplomatickým nástrojom pri budovaní vzťahov s Indiou, ako aj efektívnym spôsobom koordinácie spoločných návštev. Formát dialógu V4+India, podľa vzoru už existujúcich platforiem s Japonskom, Južnou Kóreou či so severskými krajinami, by zas Indii umožnil systematicky osloviť celý región a Slovensku by dal väčšiu váhu v hľadaní spoločnej agendy.
V neposlednom rade musíme investovať aj do medziľudských kontaktov. Ponúka sa rozšírenie akademickej a kultúrnej spolupráce prostredníctvom recipročných štipendií, univerzitných výmenných programov a akademických partnerstiev. Napríklad práve aj v rámci platformy V4 + India.
Prebiehajúce intenzívne zbližovanie sa Indie s EÚ otvára mnohé príležitosti aj pre Slovensko. Je len na nás, či sa im postavíme čelom a spravíme si vlastnú domácu úlohu. Slovensko musí vo vzťahu k Indii premeniť symbolické gestá na systematickú politiku. V opačnom prípade nám hrozí, že v čase aktívneho formovania európskeho prístupu k Indii zostaneme na okraji diania.
Názory externých prispievateľov nemusia vyjadrovať názor redakcie.