Dres či bič na deti?

So vzdelávaním sa dnes spájajú rozporné pravdy. To vyššie už nie je zaručenou vstupenkou do lepšieho života. Zároveň očividne nízke vzdelanie oberá ľudí o mnohé možnosti.

04.11.2013 22:00
debata

A málokde sa to robí tak tvrdo a osudovo ako na Slovensku, kde takmer vymizla práca pre ľudí bez kvalifikácie. Nízke vzdelanie tu predurčuje k trvalej nezamestnanosti, k živoreniu na žobráckych dávkach a v mizerných príbytkoch. V nich vládnu iné starosti ako príprava detí do školy.

Systém celodenného vzdelávania, ktorý sa už druhý rok testuje na dvesto školách, by mal pomôcť prekonať predurčenosť budúceho života chudobných detí. Projekt nie je postavený na zelenej lúke a vychádza aj z domácich skúseností a systému, ktorý sa tu budoval pred desaťročiami.

Podľa televíznych šotov sa zdá, že ide o prijímaný experiment. Spokojní žiaci kreslia, varia aj tancujú, a to po tom, čo si urobili domáce úlohy. Len jedna pani učiteľka naznačila ťažkosti. Nie je ľahké deti celý deň udržať v škole: „Viete, ich životom je behať po lúke, lese či osade.“ S behaním je to v pilotnom projekte naozaj ťažké. Zúčastnené školy síce nadobudli bohaté vybavenie pre prácu s deťmi aj vo voľnom čase, no s kopačkami a školskými dresmi pre malých športovcov sa v projekte nepočítalo. Nie sú to vraj vzdelávacie pomôcky.

Verme, že expertná skupina, ktorá projekt vyhodnotí, bude žiadať odstránenie tohto nedostatku pri ďalšej realizácii projektu. A podľa vzoru nemeckých škôl s celodenným vyučovaním bude vyžadovať, aby takéto školy mali riadne športoviská, veľké dvory a vôbec dostatok fyzického priestoru.

Pilotný projekt rámcoval Dohovor o právach dieťaťa. Zdá sa, že iba výberovo. Ak by sme brali vážne jeho ustanovenie, že žiak musí mať nielen možnosť vzdelávať sa, ale aj príležitosť na hru a zábavu a že spoločnosť a verejné úrady musia vyvíjať úsilie na podporu tohto práva, nákup tenisiek a športových dresov by nebol problémom.

Posledné týždne vrátane schválenia novely zákona o pomoci v hmotnej núdzi potvrdzujú, že princípy Dohovoru o právach dieťaťa nie sú u nás integrujúcim prvkom politického myslenia. O tom, že sú Popoluškou aj na úrade splnomocnenca vlády pre rómske komunity, svedčí jeho vyjadrenie pre televíziu, ktorá o projekte celodenného vzdelávania informovala. Peter Pollák verí v skorú plošnú implementáciu projektu a divákom odkázal, že celodenná školská dochádzka bude povinná pre všetky rómske deti. A ak tie nebudú v škole aj poobede, rodičom skrátia sociálne dávky.

Želajme splnomocnencovi dostatok času na štúdium Dohovoru o právach dieťaťa, aby jeho vstupy do „plošného zavádzania projektu“ viedli k tomu, že rómske deti budú chodiť na vyučovanie s nádejou, že si oblečú školský dres a budú hrdo reprezentovať školu, a nie z donútenia, aby ich rodičom nekrátili sociálne dávky.

Existuje reálna hrozba, že sa celodenný vzdelávací systém v spojení s reštriktívnou koncepciou splnomocnenca nezmenil z emancipačného podporného nástroja na nástroj izolovania rómskych detí. Jeho zmyslom nebol a nie je bič na rómske deti a rodiny. Aj keď po biči je na Slovensku väčší dopyt.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #hmotná núdza #deti #školy #žiaci #vzdelanie