Aspoň tak to vyplynulo z debaty v televízii, na ktorej sa zúčastnili až štyria jazdci skutočnej apokalypsy, ktorou je naše školstvo už dávno.
Nejaká trúba (napr. PISA) to už dokonca vytrúbila do celého sveta. Vo veľkej knihe televíznych zjavení vlastne išlo o besedu bývalých šéfov rezortu školstva s ministrom, ktorý ním ešte je. Vo svojich spovediach odhalili, že na školstve a jeho zlepšovaní má každý z nich nespochybniteľný podiel. Ak by sa, naopak, hľadal vinník, môže to byť najskôr minister financií (ktorýkoľvek). Nijaký sa nepodvolil a nedal!
Súvislosť ministra školstva so školstvom nikdy nie je bezprostredná a závisí od mnohých faktorov. Napríklad od predsedu vlády. Zostáva však nepopierateľným faktom, že školstvo sa počas výkonu funkcie každého z ministrov stále zlepšovalo a výsledok sa najvýraznejšie prejavil v stále upadajúcej čitateľskej, matematickej a prírodovednej gramotnosti žiakov.
To sú, samozrejme, nedostatky, ktoré sa dajú odstrániť iba čítaním, počítaním a záujmom o prírodu. To, čo nám chýba, je dostatok knižníc v supermarketoch, dostatok matematiky v hypermarketoch a príroda v nákupných strediskách. V nich po väčšinu dňa žije väčšina spoločnosti, a preto má možnosť stretávať sa tam aj vo chvíľach voľna.
Je to určitá pôda, na ktorej by sa mohli stretnúť a aspoň sa občas navzájom vidieť aj rodičia s deťmi. Na deťoch by mohli byť čiarové kódy, aby si ich rodičia nesplietli s inými deťmi. Veď keby sa školy vôbec presťahovali do hypermarketov, boli by aj lepšie vybavené, teplejšie, sprevádzané prirodzeným záujmom detí a lepšou kuchyňou.
Hodnoty dnes určujú bulvár a reality šou, čo neznamená, že by sme ich mali rušiť, ak už nechceme zostať úplne bez hodnôt.
Nemenším problémom je dostať učiteľov do kontaktu so žiakmi. Učitelia sa dnes fakticky živia vypĺňaním najnezmyselnejších tlačív pre ministerstvo, ale vypisovanie nemôže zlepšiť čitateľskú negramotnosť napriek tomu, že je dôležitejšie ako pedagogický proces. Aspoň u žiakov sa tým nič nerieši, to znamená, že vypisovanie fakticky vypĺňa už skoro všetok čas a na školách teda rieši všetko. Nik dnes nechce od žiakov, aby prečítali všetky knihy, už by stačila aspoň jedna.
Niečo by mohli zlepšiť platy učiteľov, teda za predpokladu, že by učitelia čosi ako plat dostávali. To je otázka budúcnosti, najbližších deviatich rokov, ktoré nám zostávajú do roku 2020. Čiže tie platy by sa mohli zvýšiť už v roku 2020, to znamená najskôr 2022 (lebo tých deväť rokov to skôr nepustí!). Vtedy by k nám prišli aj učitelia zo zahraničia a všetko by nás naučili. Nuž ospravedlňujem sa každému, komu sa zdal text Zjavení svätého Jána akosi zrozumiteľnejší a súvislejší. Bol napísaný v jaskyni. A návrat do jaskýň nás zrejme čaká. Ešteže ich máme neúrekom!