Rozpad jednej utópie

Diskusie o rastúcej nerovnosti presiahli akademické kruhy a stávajú sa verejnou témou.

05.06.2014 22:00
debata

Ako však k tomu vôbec mohlo dôjsť, že sme boli (a stále sme) ochotní akceptovať obrovské rozdiely v príjmoch, majetku a v kvalite života?

Z knihy Thomassa Pikettyho, o ktorej sme pred časom písali, sa stáva ekonomický bestseller. Rastúce sociálno-ekonomické nerovnosti už netrápia iba akademikov. Iritujú voličov, a teda začínajú zaujímať elity. Ako je však vôbec možné, že sme tak dlho akceptovali roztvárajúce sa sociálne nožnice a úpadok tzv. strednej triedy? Odsuňme na bok našu transformačnú skúsenosť, v ktorej nám nerovnosť predali ako nevyhnutnú súčasť demokracie a slobody. Ako ju však dokázali predať ľuďom zvyknutým na povojnový „kapitalizmus s ľudskou tvárou“?

Otázkou legitimizácie sociálno-ekonomickej nerovnosti sa zaoberá kniha britského sociológa Willa Daviesa Limity neoliberalizmu. Autorita, suverenita a logika konkurencie, ktorá vyšla v apríli 2014. Rozdiely medzi chudobnými a bohatými sa v západných spoločnostiach prehlbujú od konca 70. rokov. Ide o výsledok konkrétnych politických rozhodnutí a zmien pravidiel, ktoré ovplyvňovali prerozdeľovanie bohatstva, redefinovali verejný záujem a verejný priestor, určovali hranice uplatňovania princípov trhu. Ako dokázali politici heslom Potrebujeme menej rovnosti presvedčiť voličov?

Nič také sa nedialo. Podľa Daviesa politici preferovali zdôrazňovanie iného konceptu: konkurencieschop­nosti. Schopnosťou presadiť sa v súťaži s inými je presiaknutá celá realita. Od fascinácie príbehmi ľudí, ktorí závratne zbohatli „vlastnou šikovnosťou“, cez politiku premenenú na súťaž o popularitu, profesionálny šport, po „súťaže talentov“ ponúkajúce masovú zábavu, oslavujeme víťazov. A priznávame im rozprávkové odmeny. Konkurencieschopní musia byť ľudia, firmy, odvetvia a celé krajiny. Pretože len úspech vytvára nárok na plnohodnotný život.

Davies však upozorňuje, že legitimita konceptu „konkurencies­chopnosti“ má svoj limit. Je ním férovosť súťaže. Málokoho by bavilo pozerať sa na futbal, v ktorom si lepšie mužstvo môže kúpiť rozhodcu a prispôsobiť pravidlá. Ešte menej ľudí by sa chcelo do takej hry zapojiť – na slabšej strane. Niečo podobné sa deje v spoločnosti, kde uplatňovanie princípu súťaže zašlo tak ďaleko, že stiera hranice medzi majetkom a mocou. Oligarchia premieňa bohatstvo na politický vplyv, ohýba verejný diškurz i pravidlá.

Nerovnosti dosiahli v súčasnej kapitalistickej spoločnosti mieru a podobu, ktorú ťažko legitimovať ako spravodlivý výsledok súťaže. Meritokratická utópia, v ktorej má každý práve toľko, koľko si zaslúži, sa rozpadá. Návod na odpoveď, čo ju nahradí, dáva historik Benno Teschke: Hodnotová orientácia politickej komunity a jej inštitucionálne ukotvenie je výsledkom konkrétnej podoby mocenskej rovnováhy medzi spoločenskými triedami, v čase a priestore, ako aj miery solidarity a súdržnosti v každej z týchto tried.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #životná úroveň #kvalita života