Privysoká cena

Koľko varovných signálov dokáže zabezpečiť, aby kapitán zmenil kurz a vyhol sa katastrofe? Žiaľ, žiadne pevné číslo neexistuje. Niekedy nestačí ani naozaj veľké množstvo.

16.10.2014 22:00
debata

Zlé ekonomické správy prichádzajú už aj z Nemecka. Vláda musela revidovať očakávania hospodárskeho rastu smerom nadol a dúfajme, že sa vyhne recesii. Po poklese HDP v predchádzajúcom štvrťroku môže najväčšiu európsku ekonomiku čakať podobný výsledok aj v tom súčasnom.

V boji proti deflácii vyťahuje Európska centrálna banka jednu z posledných zbraní, začína s nákupom súkromných cenných papierov. Hospodárske oživenie, nekriticky ohlasované od začiatku tohto roka, sa nekoná.

Európska koordinácia rozpočtových politík zatiaľ naberá predvídateľný kurz. Jej mechanizmy – od Fiškálnej zmluvy, ktorá technicky funguje mimo rámca zmluvného práva EÚ, po kompetencie Európskej komisie v monitorovaní a dohľade nad národnými rozpočtami – predpokladajú politiku rozpočtových škrtov. Tá priamo súvisí so súčasnou hospodárskou a sociálnou mizériou. Viaceré z krajín únie, ktoré si ešte udržali akú-takú kontrolu nad výkonom fiškálnej politiky, tak pristupujú k taktike hlasovania nohami.

Francúzsko ikstý raz odložilo dátum stlačenia rozpočtového deficitu pod stanovenú hranicu. Návrh štátneho rozpočtu talianskej vlády Mattea Renziho sa pohybuje na hranici porušenia pravidiel. Pri pokračovaní súčasného vývoja sú ďalšie dezercie z tábora „rozpočtovo zodpovedných“ otázkou času.

Prezident prestížneho Inštitútu pre hospodársky výskum Marcel Fratzscher v novej knihe Nemecká ilúzia kritizuje rodákov za obsesiu štrukturálnymi reformami a vyrovnaným rozpočtom. Hoci sa Berlín stavia do pozície príkladu, ktorý majú ostatní nasledovať, stav ekonomiky v krajine nie je ružový, hospodársky rast slabý. Verejné investície sú nízke, reálne platy klesajú a prehlbuje sa príjmová nerovnosť. Zo zahraničia počuť kritiku vysokého obchodného prebytku Nemecka. O neudržateľnosti nemeckého hospodárskeho rastu, bez zvýšenia verejných investícií, hovoril aj viceprezident komisie Jyrki Katainen.

Buďme na chvíľu neospravedlniteľne naivní optimisti. Predpokladajme, že ide o príznaky korekcie hospodárskej politiky. Fiškálne pravidlá budú, keď už nie zmenené, aspoň uplatňované naozaj flexibilne. Komisia bude vykonávať rozpočtový dohľad bez ideologicky jednostranného dôrazu na reštriktívne opatrenia.

Nemeckom vedený „severský klub“ uzná, že nie je predlohou riešenia, no súčasťou problému. Členské štáty vytvoria zmysluplný nástroj na posilnenie verejných investícií… Priveľa málo reálnych podmienok, ale povedzme.

Stále však chýba odpoveď na otázku: „Aký hospodársky rast?“ Súčasné problémy rozvinutých ekonomík pramenia i z dlhodobého prehlbovania sociálnych nerovností. Kríza a najmä politická reakcia na ňu ich ešte zhoršuje. Dnes sa zdá, že aj v najoptimistic­kejšom scenári sú cenou za zmenu kurzu hospodárskej politiky „štrukturálne reformy“, ktoré zväčšia sociálne nerovnosti. To nie je cesta z krízy.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #ekonomika #Európa #hospodársky rast