Mámivé volanie praxe

Ministerstvo školstva sa rozhodlo novelizovať niekoľko zákonov, ktoré upravujú vzdelávanie, štátnu správu v školstve a školskú samosprávu.

24.03.2015 12:00
debata (1)

Chce tým vyjsť v ústrety podnetom z praxe a zohľadniť jej potreby. Tak to stojí aj v dôvodovej správe, ktorá tvrdí, že novelizačné zmeny prerokovali so zástupcami stavovských a profesijných organizácií.

Nepatrí sa pochybovať, že sa tak stalo, aj keď hromadná pripomienka, ktorá sa proti dvom navrhovaným ustanoveniam rozbehla na Changenete, naznačuje čosi iné. Hoci materiál obsahuje viaceré žiaduce a dlho požadované ustanovenia, ako napríklad zlepšenie istoty zamestnania aj v prípade nenaplnenia úväzku v predmetoch špecializácie, ťažko uveriť, že profesijné združenia oslnili tak, že prehliadli navrhované obmedzenie školskej samosprávy.

Hromadná pripomienka sa týka práve opatrenia, ktorým sa rade školy uberá samosprávnosť pri rozhodovaní o voľbe riaditeľa. V súčasnosti má rada v tomto hlavné slovo a zriaďovateľ musí vymenovať kandidáta, ktorého vybrala. Odmietnuť ho môže len z dôvodov, ktoré uvádza zákon. Táto významná právomoc je odôvodnená zložením rady školy. Tvoria ju v zákonom určenom pomere zvolení zástupcovia pedagogických a ostatných zamestnancov, zvolení predstavitelia rodičov a štyri osobnosti delegované zriaďovateľom. Rada tak zastupuje všetkých zainteresovaných na dobrom riadení školy.

Pripomeňme, že zákonodarca garantuje túto mieru samosprávnosti iba verejným školám. V súkromných a cirkevných bola pôsobnosť školských rád pri voľbe riaditeľa od počiatku obmedzená. Ich zriaďovateľ nemusel rozhodnutie rady akceptovať.

Ktovie, odkiaľ prišlo mámivé volanie praxe, ktoré ministerstvu vnuklo myšlienku, že prospeje veci, ak obmedzí samosprávnosť na verejných školách podľa vzoru legálne akceptovaného diktátu, ktorý môže (nehovorím, že musí!) zriaďovateľ vykonávať na súkromných a cirkevných školách. Nechce sa veriť, že je to hlas učiteľov či rodičov. Absurdná je tiež predstava, že pochádza z dielne zástupcov samospráv, ktoré majú garantované dostatočné zastúpenie v radách škôl a tým aj možnosť obhajovať verejný záujem pred prípadne partikulárnymi záujmami rodičov. Komu teda súčasná autonómia verejných škôl prekáža? Dôvodová správa k novele zákona o tom mlčí. Ani náznak o tom, že samosprávy ťahajú v rade za kratší koniec a ich názor dusí koalícia rodičov a učiteľov.

Do úvahy preto prichádza len možnosť, ktorá je rovnako hlúpa ako zlá. A to, že obciam ako zriaďovateľom sa zažiadalo mať voči školám a školským radám rovnaké právomoci, ako majú zriaďovatelia cirkevných a súkromných škôl. Sú vari horší? Prečo by aj oni nemohli vetovať rozhodnutie školskej samosprávy?

Stará mama by povedala, no panské huncútstvo… Ministerstvo školstva by však malo zvážiť, či pre mocenské vrtochy obmedzí jednu z mála poctivo samosprávnych oblastí a do tváre učiteľom, rodičom a dokonca aj členom samospráv doslova napľuje.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #školstvo #vzdelávanie #minister školstva