Prihlasujeme sa tak k zámeru „podstatne znížiť záťaž a predchádzať neprenosným ochoreniam súvisiacim s výživou, obezitou, ako aj so všetkými formami podvýživy, ktoré stále prevládajú v európskom regióne“.
O plnení úloh ozdravenia výživy v správe referuje viacero rezortov. Nerovnako podrobne. Kým ministerstvo kultúry sa rozpisuje na 303 riadkoch, práca a sociálne veci si vystačí so štvrtinou. Od ministerstva kultúry sa dozvedáme aj to, ako zabezpečovala každodennú vyváženú stravu pre svojich zamestnancov Slovenská ústredná hvezdáreň.
Rezort práce sa o zabezpečení zdravej výživy stručne zmieňuje v dvoch úlohách. Týkajú sa výživy sociálne slabších a zdravotne znevýhodnených a výživy detí v detských domovoch. Tretia úloha sa týka rodín odkázaných na sociálne dávky. Tu nie sú žiadne zámery ozdravenia výživy. Tu sa garantuje zabezpečenie základných životných podmienok, čo po slovensky znamená jedno teplé jedlo denne, nevyhnutné ošatenie a prístrešie.
Ministerstvo práce azda chcelo písať nemastno-neslano. Čomu však pomôže vyhýbanie sa zmienke, že sa riziko nezdravej výživy chudobných ľudí u nás zvýšilo, pretože sa roky nevalorizovali príspevky k dávke pomoci v hmotnej núdzi a samotná dávka sa valorizovala len raz? Zatajovaním faktov, že reálna hodnota dávky je dnes výrazne nižšia ako v roku 2009 a že zvýšenie DPH na potraviny tiež prispelo k riziku podvýživy detí, ktoré sú odkázané na dávky, k zdraviu Slovenska neprispeje.
O rizikách podvýživy na Slovensku sa však v správe nehovorí. A to nie je zdravé, lebo bude východiskom pre nový akčný plán na potraviny a výživu pre nasledujúcich sedem rokov. Pripomienkové konanie k správe by malo tému podvýživy položiť na stôl. A posmeliť rezort práce, aby zdravotnú a sociálnu dostatočnosť dávky povýšil na svoju úlohu.
Možno by to malo urobiť ministerstvo zdravotníctva ako gestor akčného plánu. Veci sa však pohnú, len ak sa vzdá „čo mi dáte, to mi dáte“ prístupu k jeho zostaveniu a bude vyžadovať od všetkých rezortov zohľadnenie zdravotných kritérií. V prípade ministerstva práce to znamená nekompromisne vyžadovať preskúmanie kvality výživy detí, ktoré sú odkázané na dávky pomoci v hmotnej núdzi a premietnutie týchto poznatkov do úpravy dávky a do ďalších programov. Akčný plán pre potraviny a výživu na roky 2016 až 2025 môže naďalej ignorovať devastačné účinky nedostatočnej sociálnej ochrany. Môže však pomôcť presadiť názor, že ozdravenie výživy a postupné zlepšovania zdravia obyvateľov nie je možné bez starostlivosti o dostatočnú výšky dávok pomoci v hmotnej núdzi.
Práce na Slovensku nie je dosť a nebude jej viac, ak tých, čo sú bez roboty, vystavíme hladu a nedostatočnej výžive. Vymazaním slova podvýživa z akčného plánu sa len zvyšuje riziko, že podvýživa bude ďalej decimovať schopnosti našich detí.