Reforma poplatkov za diaľnice

Pred štyrmi dekádami stál liter benzínu špeciál 2,30 Kčs a priemerný zamestnanec zarobil menej ako dvetisíc korún. Osobné auto bolo v tom čase považované za luxus a jeho majiteľ musel platiť každoročne cestnú daň vo výške 930 korún. Keď sa ceny pohonných hmôt z dôvodu svetovej ropnej krízy u nás prudko zvýšili, cestná daň bola pre bežných motoristov zrušená. Dnes ju platia iba tí, čo auto používajú na podnikanie. Po prechode na trhovú ekonomiku sme si zvykli na diaľničné známky, ako aj na ich postupné zdražovanie.

19.01.2016 12:00
debata (2)

Rok 2016 priniesol motoristom využívajúcim spoplatnené úseky ciest revolučnú novinku v podobe elektronických známok. Elektronický systém platieb je tŕňom v oku najmä tým, čo používajú viacero vozidiel a známky neoprávnene prekladali dočasným prilepením na to vozidlo, ktoré práve používali. Týmto nezákonným praktikám v novom systéme definitívne odzvonilo, pretože pohyb auta s konkrétnou poznávacou značkou bude každý deň porovnávaný s databázou zaplatených elektronických známok. To uvítajú najmä tí, čo sa na diaľnici ocitnú výnimočne, pretože systém im umožní každý deň do polnoci elektronickú známku bez sankcií dodatočne zaplatiť.

Podľa viacerých zverejnených názorov sú elektronické diaľničné známky pre vodičov iba predprípravou na zavedenie diaľničného mýta podľa vzoru účtovania poplatkov za autobusy či nákladné vozidlá. Prechod na zavedenie poplatkov za použitie diaľnic za každý prejdený kilometer je viac spoločensko-politickou ako technickou otázkou. Odborníci na danú problematiku sa zhodujú, že výkonové poplatky budú v rámci EÚ komplexne koordinované s cieľom vybrať čo najviac peňazí od motoristov podľa počtu prejdených kilometrov (uvažuje sa o poplatku od päť do desať centov za kilometer). Systém umožní napríklad cenové zvýhodnenie nových ekologických vozidiel alebo, naopak, znevýhodní vyššou cenou tých, ktorí budú diaľnice používať v čase dopravných špičiek. Uvažuje sa tiež nad tým, že od kilometrovného by boli oslobodené elektromobily.

Odporcovia vízie zavedenia kilometrovného na diaľniciach za osobné autá namietajú, že takéto zmeny povedú k obmedzeniu mobility pracovníkov dochádzajúcich každodenne do práce autami. Plány na zavedenie kilometrovného pre všetkých motoristov na spoplatnených cestách sú odôvodňované tým, že náklady na stavbu a údržbu ciest majú solidárny charakter, pretože sú platené z väčšej časti z verejných zdrojov. To znamená, že ich platia aj tí, čo auto napríklad nemajú, resp. spoplatneným cestám sa zďaleka vyhýbajú.

Českí dopravní analytici predpokladajú, že na vyberanie mýta od bežných motoristov netreba príliš veľké zmeny v doterajšom systéme mýtnych brán. Predpokladaná „pasca“ v podobe liberálneho modelu platenia poplatkov za každý prejdený kilometer označených ciest prichádza do úvahy pravdepodobne až po roku 2025. Poplatky mýtneho budú vtedy priamo inkasované z bankového účtu majiteľa auta bez ohľadu na krajinu EÚ, ktorá bude konečným príjemcom automatickej úhrady.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #ekonomika #diaľničné známky