Zo sobotných prvovoličov Kotlebu volilo 22,7 a Kollára 11,7 percenta. V roku 2016 totiž stále viac a viac záleží na internete a sociálnych sieťach, ktoré sú pre mladých primárny zdroj informácií. Pritom fenoménom slovenského internetu za posledné dva-tri roky je alarmujúce rozšírenie tzv. alternatívnych médií.
Na prvý pohľad absurdné a neškodné zoskupenia konšpirátorov, no v skutočnosti už banskobystrické županské voľby ukázali, aký majú vplyv na desiatky alebo už možno stovky tisíc voličov a voličiek.
Systematicky podporovali nielen Kotlebu, ktorý je na extrémistickej scéne akože „umiernený“, a Kollára, ktorý sa tvári, akoby k nim nepatril, no jeho facebooková stránka je od ĽSNS na nerozoznanie, ale podporovali aj otvorených neonacistov.
Človek, ktorý na internete velebí Hitlera ako mierotvorcu, sa v jednom takomto záškodníckom médiu napríklad opakovane objavuje ako „odborník na rómsku otázku“. Fakt, že je vzdelaním čašník a povolaním vodoinštalatér akosi neprekáža, poslucháčom to totiž zamlčali.
Načo vzdelanie, prax či skúsenosti, načo vôbec pravda, dôležité je, že šíri nenávisť, a tá internetom letí rýchlosťou svetla. A najmä – nenávisť láka nových a nových čitateľov i poslucháčov. Nenávisť je totiž ďalšia fáza hnevu zo stavu spoločnosti, z dlhodobého neriešenia problémov a zo zhoršujúcej sa sociálnej situácie.
Ako povedal už niekto dávno predo mnou, na všetky závažné otázky dneška jestvuje rýchle, jednoduché, lacné a úplne nesprávne riešenie. To je heslo, ktorého sa tieto „médiá“ držia, a obsah, ktorý šíria. Presvedčila som sa o tom minulý rok počas práce na vzdelávacom projekte pre stredné školy, ktorý si dával za cieľ zvýšiť mediálnu gramotnosť mladých ľudí najmä v on-line prostredí.
Gramotnosť v dobe internetu totiž nespočíva iba v schopnosti čítať a písať, ale hlavne v schopnosti prijatému obsahu porozumieť a vyhodnotiť ho. Napriek nedostatku financií sa do takmer 150 stredných škôl dostala publikácia, ktorá sa snažila formou uspôsobenou pre súčasných mladých umožniť im získať nástroje na rozoznávanie obsahu v médiách.
Strach učiteľov a učiteliek predznamenávajúci sobotné výsledky bol však všadeprítomný. Veľká časť stredoškolákov a dokonca ich rodičov používa totiž ako zdroj informácií práve „alternatívne médiá“.
Učitelia a učiteľky, ktoré sa do projektu zapojili, čelili útokom, o autoroch projektu ani nehovoriac. Spätná väzba a vyhodnotenia však jasne ukázali, že vzdelávanie je najefektívnejší spôsob prevencie extrémizácie mládeže.
Tá na zákazy čí príkazy reaguje presne opačne a voči zle fungujúcemu štátu, v ktorom je demokracia a rovnosť pred zákonom čoraz viac formalitou, revoltuje podporou krajnej pravice, znevažovaním menšín a popieraním ľudských práv. Niekde sa stala chyba.