Trápne, ešte aj sexistické

Aj vy už vnímate všetky tie bilbordy rozosiate po našich mestách, obciach a v prírode ako jednu obrovskú jednoliatu masu, ktorá spĺňa už iba poslednú funkciu – a tou je zohyzdenie priestoru?

22.06.2017 17:00
debata (5)

Ak áno, máte šťastie. Aspoň sa vám z množstva veľkoplošných „dobových“ reklamných plagátov nenúkajú „lascívne devy voľných mravov“, takzvané pin-up girls. A to teda pŕŕŕ, opravuje ma sexizmus náš každodenný, nenúkajú sa ony. Ony iba – vraj s humorom – už nejaký ten piatok ponúkajú pivo jedného z českých súkromných výrobcov.

Schválne pivovarníka a reklamného zadávateľa v jednej osobe nebudem menovať. Reklamou už je aj tento komentár, lebo veď tak to vo svete reklamy chodí: aj negatívna reklama je reklama. Takže si vystačíme aj bez názvu piva. Kto bilbordy vníma, vie. Kto nevníma a chce vedieť – a to je tá neplatená reklamná vsuvka – vygúgli si. Ostatní máte pravdu, keď nepijete alkohol.

Niežeby na reklamnom trhu neboli mraky hlúpych, často sexistických, prípadne rasistických a podobne ladených reklám ako táto. Niektoré však zarezonujú viac ako iné. Možno je to mimoriadnou povrchnosťou, možno iba silnou penetráciou trhu. A žiaľ, sčasti je to určite aj tým, že „trh“ má trápnosť, nie nepodobnú cielenému výsmechu, rád. Radšej v tejto súvislosti ani nepremýšľam nad tým, či bola skôr sliepka, alebo vajce.

Michaela Thomas, majiteľka reklamnej agentúry, ktorá sa podieľala na tvorbe reklamy pivovaru, vo svojom vyjadrení ku kampani napísala, že „spojování piva a ženského těla je špatně“ (verím, že vám čeština neprekáža) a že hoci kampaň nevytvorili priamo u nich v štúdiu, iba produkčne zabezpečovali ilustrácie žien z plagátov, aj tak – ako sama hovorí – klienta osobne konfrontovala so svojím nesúhlasným pohľadom na vec.

Kampaň po vlne kritiky získala nedávno nové vizuály s podtitulom Edícia pre feministky. Inovovaným zobrazením „sexy pin-upiek“ s tvárou majiteľa pivovaru sa posunula do ešte trápnejšej roviny, než v akej bola už aj tak namočená až po krk.

Paradoxom kampane je, ako vysvetľuje majiteľka reklamky, že „túto zákazku sprostredkovali hlavne preto, aby pomohli zaistiť živobytie ilustrátorke, matke, ktorú po narodení dieťaťa opustil partner a nechal ju v podstate bez prostriedkov“. „Skutočnosť je ako vždy zložitejšia,“ komentovala na Facebooku celú situáciu novinárka Jana Ciglerová.

Humor nielen reflektuje, ale aj vytvára verejnú mienku, o tom niet pochýb. A dobrý humor má s dobrou reklamou jedno spoločné: sú to nesmierne náročné pracovné disciplíny. V prípade pin-up kampane českého pivovaru, ktorej mimochodom pšenka radostne kvitne aj na Slovensku, nejde ani o dobrý humor, ani o dobrú reklamu.

Pre svoj hlupácky sexizmus sa však stala príležitosťou kriticky hovoriť o tom, čo znamená zobrazovať ženské telo ako tovar či ako predajcu tovaru, nota bene v sexuálnom kontexte, ktorý sa potom v bežnom živote dokáže tváriť ako „v pohode“.

A len tak mimochodom, pri tejto príležitosti by sa hodilo hovoriť o reklame na alkohol ako takej.

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #bilbordy