Auto naše každodenné

Na webovej stránke, kde aktívni občania a občianky zverejňujú svoje petície, mimochodom, občas dosť bizarné, sa opäť objavila žiadosť, ktorá sa pokúša vyrovnať so zákernosťami bratislavskej mestskej hromadnej dopravy.

26.10.2017 16:00
debata

Petícia za zavedenie novej autobusovej linky v lokalite Machnáč v bratislavskom Starom Meste vyzýva primátora, poslancov mestského zastupiteľstva a Dopravný podnik Bratislava, aby tam zriadili novú minibusovú linku. Tá by podľa iniciátorov petície mohla spojiť obchodné centrum na Patrónke s lokalitami na Búdkovej a Drotárskej ceste, Mudroňovej, Jančovej, Tichej ulice a Červený kríž s Mlynskou dolinou. Signatárky a signatári tejto zdanlivo drobnej petície sú presvedčení, že nová linka bude dobre slúžiť predovšetkým tamojším obyvateľom, z ktorých mnohí už nie sú najmladší, ale samozrejme i ďalším Bratislavčanom.

Petícia, ktorá volá po minibuse v „kopčekovej“ bratislavskej lokalite, akých je v meste viac, odkrýva ďalšiu z mnohých nášľapných mín našej verejnej dopravy. Problém týchto „vylúčených lokalít“, kam patrí okrem Machnáča, Mlynskej doliny či okolia Bôrika napríklad aj bratislavský Ahoj alebo Dlhé diely, by sa dal zhrnúť do krátkej nepriamej úmery: čím náročnejší terén, tým horšia dostupnosť prostredníctvom MHD.

Hoci ešte nie sme na konci tohto komentára, je na mieste sa opýtať, čo z toho plynie a aké poučenie si z toho môžeme vziať. Odpoveď je veľmi jednoduchá. Pokiaľ nie sú náročnejšie bratislavské terény kvalitne obslúžené mestskou verejnou dopravou, ľudia bez auta, bez vodičského preukazu, so zdravotnými problémami, pre vás všetkých odkaz znie: seďte doma, čo budete vonku, veď to tam už poznáte.

„Mesidž“ pre ostatných, pre mladú dravú generáciu, je takisto jednoduchý: všetko vyrieši auto. A keď mesto vyhlási potemkiniádu Deň bez áut či Týždeň mobility, vytiahneme z garáže bicykel, oprášime ho a na sociálnych sieťach nazdieľame milé „svojky“ o výletoch na „bajkoch“ do práce. No a medzičasom zariadime, aby spred nášho domu zmizol chodník či trávnik, pretože naše druhé, tretie (atď.) auto nemá kde parkovať, a my sa predsa celá rodina nejako do práce, do školy, na krúžky či na „šopingovanie“ prepravovať musíme.

Žiaľ, táto stratégia likvidácie drobných zelených plôch či chodníkov spred domov a s nimi i zastávok MHD je pochopiteľná, pretože – a to už vieme – sa pohybujeme v bludnom kruhu. Tam, kde nepremáva mestská hromadná doprava, je viac ako inde potrebné auto. A tam, kde žije viac dospelých a viac detí, treba aj viac áut. A tam, kde je málo priestoru, no veľa áut, mizne zeleň a nahrádza ju betón, len to tak sviští. A tam, kde ľudia majú autá, veľa áut, tam predsa nebude mesto pchať zbytočnú, a teda stratovú MHD.

A vy, plebs, ľudia bez auta, bez vodičského preukazu, so zdravotnými problémami, pre vás odkaz znie: seďte doma, čo budete vonku, veď vonku to už poznáte. Ale to som už napísala…

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Bratislava #Dopravný podnik Bratislava #Machnáč #autobusová linka