Keď nie sú ľudia

Vysoký hospodársky rast sa v mnohých krajinách EÚ, vrátane Slovenska, odzrkadľuje vo veľkom záujme firiem o prijímanie nových zamestnancov.

23.01.2018 09:00
debata (1)

Množstvo voľných pracovných miest vo výrobe, ale i v službách je aj u nás čoraz náročnejšie obsadiť domácimi pracovníkmi alebo zamestnancami z iných štátov EÚ, ktorí majú voľný vstup na náš pracovný trh.

Nároky firiem sa v robotníckych profesiách postupne znižujú, lebo šanca na získanie kvalitných zamestnancov klesá. Vzhľadom na nízke mzdy nie je reálne počítať ani s návratom väčšieho počtu Slovákov zo zahraničia. Dôvodom sú tiež čoraz vyššie náklady na obstaranie vlastného bývania a slabé šance na získanie podnikového alebo nájomného bytu s nižším ako trhovým nájomným. Podobná situácia vládne aj v Česku, kde ponúkané odmeny za manuálnu prácu operátora vo výrobe v prepočte vo výške 500 až 600 eur brutto dokážu osloviť iba pracovníkov zo štátov, kde takúto odmenu považujú za luxus.

Po prípadnom uvoľnení bariér zamestnávania cudzincov z tretích krajín sa dá však očakávať aj vyčerpanie rezervoára lacnej pracovnej sily z Ukrajiny a postupné obsadzovanie menej atraktívnych pracovných miest z oblastí s výrazne odlišnou kultúrou a pracovnými návykmi. V prípade šičiek napríklad české firmy ponúkajú zväčša len minimálnu mzdu 12 200 korún (478 eur), ktorá pri súčasnom raste životných nákladov nemusí byť zaujímavá ani pre pracovníčky hoci aj z Bangladéša.

Mnohé firmy na Slovensku našli v minulosti možnosti, ako zvýšiť ochotu zamestnancov denne dochádzať do práce vo výrobných a montážnych závodoch z vidieckych regiónov prostredníctvom dotovania nákladov na hromadnú podnikovú dopravu.

Podľa novely zákona o dani z príjmu platnej od 1. januára 2018 je takéto nepeňažné plnenie poskytnuté zamestnávateľom vo forme dopravy do zamestnania oslobodené od dane len vtedy, ak sa zamestnanci podieľajú na jej financovaní, z nákladov na podnikovú prepravu musia platiť aspoň 60 percent. Miernejšie podmienky má zamestnávateľ, ktorého prevažujúca činnosť je výroba vykonávaná vo viaczmennej prevádzke a na to využíva najmenej 30 percent svojich zamestnancov. Paradoxom týchto zmien je rast daňového a odvodového zaťaženia, ktoré zvyšuje firmám náklady a pracovníkom znižuje čisté príjmy. Akoby ľudia trmácajúci sa v skorých ranných alebo večerných hodinách zbernými podnikovými autobusmi do zamestnania chodili do roboty z roztopaše, a nie preto, aby uživili svoje rodiny.

Z takýchto príjmov okrem 19-percentnej dane zaplatia i zdravotné a sociálne odvody, pretože z pohľadu zákona ide o tzv. nepeňažný príjem. Podľa zverejnených prepočtov úsporné opatrenia uskutočnené zväčša na úkor manuálne pracujúcich znížia ich čisté príjmy o 15 až 25 eur mesačne.

Veľký počet neobsadených voľných pracovných miest je v kontraste s lákaním zahraničných investorov vládou SR štedrými investičnými stimulmi, ktoré sa hradili zo štátneho rozpočtu. Ak chceme naďalej podporovať otváranie nových montážnych dielní, budeme sa musieť zamyslieť nad tým, kto a za koľko v nich bude ochotný pracovať.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #práca #Slovensko #zamestnanci