Obchod s voľbami

Britská Cambridge Analytica (CA) zasahovala do amerických i českých volieb.

27.03.2018 15:00
debata (12)

Zavádzaním a manipuláciami, za aké by sa nehanbili ani naše konšpiračné médiá. Firma sa cez Facebook dostala k údajom miliónov ľudí. Nejde o mená, adresy alebo čísla kreditiek. Ide o to, aby sa o vás čo najviac dozvedeli. Podľa toho, čo lajkujete, k čomu sa vyjadrujete a aké veci si pozeráte, sa dá odhadnúť, čo vás zaujíma, ktoré témy vami hýbu, aký jazyk a obrázky sú vám blízke, čo vás dokáže vyburcovať, aby ste sa zapojili do diskusie online. Využíva to kontextová reklama, ktorú vždy vidíte. Facebook alebo Google vám zrazu predávajú to, na čo ste včera klikli, alebo ponúkajú produkt, ktorý ste iba letmo spomenuli v čete.

Vďaka takýmto dátam vie CA odhadnúť napríklad voličské správanie. Podľa toho, čo na ľudí "funguje”, na čo klikajú. Vedia, že voľby vyhráva emócia a pocity, podľa toho dokážu vytvoriť kampaň tak, aby zodpovedala tomu, čo chcete počuť. Ani ste nemuseli vedieť, čo chcete počuť, no vďaka všetkému, čo robíte online, vedia, že to na vás potenciálne bude výdatne pôsobiť. Firma sa napríklad chválila, že vďaka takejto kampani založenej na dátach vyhrala voľby Donaldovi Trumpovi v USA alebo že pracovala na kampaniach v Keni, za brexit v Spojenom kráľovstve či v českých voľbách. Ostáva len hádať, kto si ju v Prahe objednal.

Používajme radšej zdravý rozum a racionálne metódy pred strachom a emóciami.

V politickom marketingu je veľký rozdiel medzi presviedčaním voličov a tvrdou manipuláciou. Propagácia kandidáta na prezidenta USA Trumpa bola predsa jedna veľká lož, hoax a urážky. Akože úspešnú kampaň v Keni sprevádzalo množstvo fake news, apokalyptické videá, ktoré sugestívne zobrazovali oponenta ako najväčšiu hrozbu krajiny. Situácia sa tak zvrhla, že si sprevádzajúce protesty vyžiadali 24 mŕtvych.

Po príklady nemusíme ísť ďaleko. Veď ak jedna vec, dojem akéhosi spolupáchateľstva vo veci vraždy novinára a jeho partnerky, rozhýbala Slovensko, čo všetko dokázali spôsobiť emócie! Postupne rozličné informácie zapadali do jedného kontextu, hrali ľuďom na tú "správnu” strunu a vyburcovali ich tak, že položili ministra vnútra i premiéra. Stačí si spomenúť na predreferendovú kampaň cirkvi, v ktorej strašili, že ak budete hlasovať za práva LGBT, príde vám dieťa zobrať homosexuálny pár. Nechutná lož, čo nemá nič spoločné s realitou, no v rodičoch vytvárala pocit strachu.

Rovnakých scenárov sú plné konšpiračné médiá. Vždy sa zaručene niečoho máme báť, čosi sa na nás valí a úplne najčastejšie to ohrozuje naše deti. Ako hovorí šéf spomínanej firmy, ktorá klientom ponúka aj ďalšie skvelé produkty, ako vyrobenie vymyslenej špiny na politického oponenta, "nemusí to byť pravda, stačí, že tomu ľudia veria”.

To neznamená, že sa máme báť nejakého Veľkého Brata. Skôr naopak, treba sa prestať báť, informácie selektovať a brať ich s rezervou. Sme vystavení obrovskému množstvu správ, ktoré nemajú za cieľ nás vždy len informovať, ovplyvniť, vystrašiť či niečo predať. Mali by sme preto rozumieť, aké zdroje informácií používame. Používajme radšej zdravý rozum a racionálne metódy pred strachom a emóciami. Ak sú informácie zdrojom moci, tak nech sú tej našej.

© Autorské práva vyhradené

12 debata chyba
Viac na túto tému: #facebook #Cambridge Analytica