Svet na počudovanie

Nikdy mi nepripadalo zvláštne obracať sa k svetu s istým počudovaním. Možno by bolo lepšie povedať so záujmom, ale záujem vyvoláva predstavu zištných cieľov, teda nie hľadania zmyslu.

12.05.2018 15:00
debata (2)

Veľmi pekne, dokonca priam poeticky, to vyjadril nemecký klasický filozof Georg Wilhelm Friedrich Hegel v myšlienkach o zrode filozofie: "Gréci (rozumej: starovekí) sa započúvali do šumenia stromov a pýtali sa, čo to znamená.“ Teda, keď svet predstavoval ešte viac neznámeho ako známeho, no úloha spoznať ho a pochopiť už vystupovala do popredia.

Znamenalo to nájsť v tom všetkom niečo spoločné, podstatné, zákonité, logické, významné. Pozorovali zrniečka piesku zvírené potôčikom, pohyby nebeských telies, neskôr aj motívy konania spoluobčanov. Jednoducho svet. Ale pôvodná otázka akoby prežila: Čo to znamená?

Podobnú otázku si dnes kladú mnohí pri pohľade na nový pamätník nemeckého filozofa Karola Marxa, inštalovaný v rodnom Trevíre pri príležitosti 200. výročia jeho narodenia. Prekvapujúca bola najmä obhajoba, ktorej sa filozofovi dostalo od predsedu Európskej komisie Jeana-Clauda Junckera či od krajinskej premiérky Malu Dreyerovej. Vychádzali pritom z toho, že Marx nemôže za všetky udalosti, ktoré sa stali po ňom s odvolaním sa na jeho myšlienky. Vystúpenia sprevádzali konštatovaním, že dostali obrovské množstvo protestov zo všetkých strán sveta, viaceré ladené mimoriadne agresívne.

Spomínam si, ako sme sa s priateľom rozhodli pred štyridsiatimi rokmi navštíviť Marxov hrob v Londýne. Domorodci nám ochotne ukazovali cestu: „Áno, Marx!“ Okrem jednej panej, ktorá nás poriadne zvozila: „Prosím vás, čo si to tam idete pozerať? Na taký pomník! No! Choďte si radšej obhliadnuť náhrobky našich kráľov a kráľovien, tie veru skôr stoja za to!“ Pri hrobe sme našli troch Japoncov, ktorých sme strašne vyľakali. Trochu sa upokojili, až keď sme im prezradili, odkiaľ sme a priateľsky som im rozdal cigarety. Chvíľu sa o niečom radili a potom nám darovali dve jablká. S odstupom času to pokladám za pekné symboly. Fajka mieru, dúfam, že nie celkom nepatričná pri hrobe vášnivého fajčiara, a jablko poznania, ktoré odjakživa mení svet.

Svojho času sa mi veľmi páčilo, ako kamarát vo všeobecnom spoločenskom zmätku ponovembrových premien nostalgicky prevrátil slávnu a revolučnú jedenástu tézu zo stručného spisu Karola Marxa – Tézy o Feuerbachovi: „Filozofi svet doteraz iba rôzne vysvetľovali, teraz však ide o to, zmeniť ho!“ Pri pohľade na nárast mravnej a sociálnej deprivácie, lacného mysticizmu a hrdo proklamovanej nevzdelanosti, ktorá už v tých časoch nastupovala s neprehliadnu­teľnou naliehavosťou, pritom spolu s mnohými novými konfliktmi takpovediac svetového rozsahu, si nostalgicky povzdychol v akejsi recesistickej antitéze: „Filozofi doteraz svet iba menili, teraz však ide o to, vysvetliť ho!“

Vôbec sa tým veľkého filozofa nemienim dotýkať, ale aby som pravdu povedal, nevedel by som zodpovedne rozhodnúť, ktorá z týchto dvoch pomyselných úloh je dnes ťažšia.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Karl Marx #Marxizmus