Dovolenkové výkričníky

Predpokladom bezproblémového pobytu za hranicami všedných dní je dovolenková gramotnosť cestovateľov, pretože na nich číha mnoho nástrah.

09.07.2018 16:00
debata

Pozor si treba dať už pri samotnom porovnaní cien a služieb v ponukách cestovných kancelárií. Slovensko, v rozpore s odporúčaniami EÚ, neschválilo legislatívu, ktorá by prinútila zahrnúť letiskové poplatky do ponukovej ceny zájazdov. Lacné ponuky našich agentúr potom často stoja viac ako pri zakúpení rovnakých pobytov predávaných zahraničnými spoločnosťami.

Slabá vyjednávacia pozícia slovenských cestovných kancelárií sa prejavuje napríklad v detských cenách. Kým rovnaké pobyty predávané zahraničnými konkurentmi ich ponúkajú až do 12, prípadne 16 rokov veku dieťaťa, naše cestovky bežne žiadajú pre tieto vekové kategórie účastníkov zájazdov už plné ceny. Rozdiel potom predstavuje aj niekoľko sto eur.

Dovolenkári smerujúci do krajín, ktoré nie sú v eurozóne, by si mali dávať pozor pri platbách kartou, keď obchodník ponúka platbu v eurách. Úhrada účtu v zlotých, vo forintoch, v českej korune alebo inej cudzej mene pri voľbe euro na tlačidle terminálu vyjde oveľa drahšie ako v prípade prepočtu z domácej meny. V druhom prípade totiž konverziu meny pri aktuálnom kurze realizuje banka. Pri výbere v hotovosti treba uprednostniť bankomat rovnakej bankovej skupiny, ako predstavuje slovenská banka, s použitím debetnej a vylúčením kreditnej karty, pretože by výber peňazí mohol vyjsť veľmi draho.

Slovenské cestovky sa pri príprave dovolenkovej sezóny neunúvajú preverovať, či zahraniční partneri neprikrášľujú prezentovaný počet hviezdičiek daného hotela a uspokoja sa pred sezónou iba s preventívnou osobnou prehliadkou zariadenia svojimi pracovníkmi. Tá môže byť pritom klamlivá, najmä pokiaľ ide o okolie hotelových zariadení, ktoré nezriedka pripomínajú skôr smetiská alebo staveniská, ale napriek tomu sú v hodnoteniach delegátov obvykle vychválené.

Na odhaľovanie prikrášlených hviezdičiek uvádzaných v exkluzívnych katalógoch našich cestovných kancelárií by si mali dať tento rok pozor najmä dovolenkári smerujúci do Grécka. Aby predišli sklamaniu, mali by si preveriť názov a destináciu daného hotela na webovej stránke Gréckej obchodnej komory.

Preverenie referencií a fotografií zverejnených nespokojnými hosťami hotela na internete, v ktorom chceme stráviť dovolenku, nám pomôže znížiť riziko, že dovolenku iba pretrpíme a neoddýchneme si. Sťažností na neochotný personál, pomalú obsluhu osobitne v prípade pobytov „all inclusive“, zlú hygienu v kuchyni či jedálni hotela, mizerné upratovanie a rušnú polohu izieb, nedostatočný počet bezplatných slnečníkov na pláži bude tento rok viac ako inokedy.

Turisti sa v mnohých letoviskách musia pripraviť na dlhšie čakanie najmä v prípade pobytov v krajinách EÚ z dôvodu nedostatku ľudí ochotných ťažko pracovať v oblasti cestovného ruchu. Dovolenkových výkričníkov preto tento rok bude asi výrazne viac.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #dovolenka #platba kartou #dovolenkové pohromy