Odmena za nostalgiu

Osobné autá z čias socializmu boli zaujímavé iba pre šrotoviská kovového odpadu. Za veterány sa považovali iba tie, ktorí boli vyrobené do začiatku 2. svetovej vojny. Dnes sa karta obrátila a automobily z čias budovania beztriednej spoločnosti prestávajú byť pojazdnými relikviami zaniknutého zriadenia.

15.08.2018 08:00
debata (2)

So starými vozidlami, ktoré boli na cestách nedávno na posmech, sa dnes vo veľkom obchoduje na internetových aj profesionálnych platformách. Československé autá sa dovážajú najmä do Česka, a to z balkánskych krajín bývalého východného bloku.

Najvzácnejšími sú, samozrejme, tie, ktorých sa málo vyrobilo. Ide predovšetkým o autá značky Škoda 110 R Coupé, ktoré za uplynulých päť rokov zdraželi zo 150-tisíc na 250-tisíc českých korún. To znamená, že takýto automobil v dobrom stave sa dnes predáva za cenu zodpovedajúcu novej Škode Fabia. Záujem zberateľov a fanúšikov starých motorových vozidiel však upútavajú aj masovo vyrábané a predávané Škoda 105 a 120, pri ktorých sa predpokladalo, že ich je veľa a nikdy nemôžu byť zberateľsky vzácne.

Dôvodom zdražovania starých škodoviek je nostalgia staršej generácie po starých časoch, ako aj čoraz drahšie opravy a rekonštrukcie týchto vozidiel. Najmä ak si uvedomíme, že staršie modely nemali karosérie s antikoróznou úpravou. Autá značiek Škoda 1000 MB a Škoda 100 veľmi rýchlo prehrdzaveli.

Slávna „embéčka“ sa stala ako československý veterán nedávno vlajkovou loďou Českej republiky v diplomatických kruhoch. Zapáčila sa totiž britskej veľvyslankyni Jan Thomsonovej, ktorá si ju obstarala a rada s ňou po Prahe aj cestovala. Svoj netradičný prístup ku končiacej sa diplomatickej misii zavŕšila roku 2018 aj rozlúčkou s týmto autom, ktoré zostalo po jej návrate do Spojeného kráľovstva v Prahe.

Veľvyslankyňa auto označované v Česku ľudovo aj ako popolnica predala na dražbe, ktorej výťažok venovala pre charitatívnu organizáciu starajúcu sa o seniorov. Svoje staručké auto sa naučila napriek jeho nedostatkom dokonale ovládať. Sympatiou k autu brázdiacemu naše cesty v čase okupácie Československa roku 1968 získala dôveru a obdiv českej spoločnosti, ktorý je v diplomacii predpokladom úspechu.

Najdrahšími veteránmi starého režimu ČSSR však nie sú škodovky, ale veľké Tatry 603. O kvalite týchto luxusných limuzín vládnych predstaviteľov a vedúcich riadiacich pracovníkov sa aj dnes môžeme presvedčiť na internete prezretím videa s marketingovým nádychom pod názvom Šťastnú cestu. Kaskadérske výkony spred polstoročia sú príkladom schopností a umu dobového automobilového priemyslu.

Investovanie do socialistických veteránov je pre čoraz viac ľudí nielen ako hobby, ale aj ako uloženie kapitálu s dobrým výnosom. Niektoré československé autá z radov veteránov slúžia na Slovensku aj v Česku ako dopravný prostriedok cestovných kancelárií, ktoré ponúkajú mestské nostalgické retrojazdy pre mimoeurópskych zahraničných turistov.

Mnohí slovenskí majitelia starých škodoviek sa po roku 2009 zbavili svojich áut cez „šrotovné“ na kúpu nového auta. Dnes by už konali zväčša inak.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #veterány #Škoda 1000 MB #Škoda 100 #staré autá #Škoda 110 R Coupé