Napríklad od roku 2019 bude odchod na zaslúžený odpočinok možný vo veku 62,5 roka. Pri súčasnom dvojmesačnom tempe zvyšovania dôchodkového veku by roku 2028 ľudia odchádzali do penzie ako 64-roční. Ak by sa u nás zmiernilo predlžovanie veku, možno aj neskôr.
Slovensko nepotrebuje tlačiť nasilu dôchodkový strop do Ústavy SR, potrebuje skôr presadiť pomerne jednoduché zmeny v dôchodkovom systéme ako takom.
Ústavné zabetónovanie veku odchodu do penzie je v Európskej únii atypické, pretože môže mať vplyv na udržateľnosť dôchodkového systému a nevyhnutnosť zvyšovania dotácií na výplatu starobných dôchodkov, čo sa v nasledujúcich dekádach odrazí na deficite verejných financií.
Lepším riešením pre poistencov aj pre štát by preto bolo zmiernenie podmienok na odchod do predčasného dôchodku. Ak u nás do penzie možno odísť najskôr dva roky pred dosiahnutím zákonného veku, vo väčšine krajín ide o dlhší časový horizont. Na Slovensku je pritom v rámci EÚ veľmi vysoká penalizácia za skorší odchod do dôchodku (ročne 6,5, resp. 12,5 % za dva roky), ktorá sa počíta z beztak nízkych prvotne vypočítaných penzií.
V iných štátoch je pritom bežné, že do predčasného dôchodku sa dá odísť už päť rokov pred dosiahnutím potrebného veku pri priemernom krátení vypočítanej penzie o 0,3 percenta za každý chýbajúci mesiac. U nás je to až 0,5 percenta. Zmrazenie taxametra penzijného automatu na 64 rokov presadzovať netreba, pretože by úplne postačovala garancia zníženia penalizácie za predčasný odchod do penzie (na 0,3 % za každý chýbajúci mesiac) a predĺženie doby jej poberania na päť rokov. Tým by sa znížilo riziko nevyhnutnosti byť zamestnaný aj vo vysokom veku, na čo apelujú politici i odborári vo svojich kampaniach.
Slovensko nepotrebuje tlačiť nasilu dôchodkový strop do Ústavy SR, potrebuje skôr presadiť pomerne jednoduché zmeny v dôchodkovom systéme ako takom. Prvým z nich by mohlo byť rozšírenie kategórií zamestnancov, ktorí majú nárok na povinné príspevky zamestnávateľov (najmä manuálne pracujúcich) na doplnkové dôchodkové sporenie (DDS) súčasne s ich percentuálnym navýšením z vyplácaných miezd. Sporitelia v DDS by tiež uvítali zníženie extrémne vysokých poplatkov, ktoré ich okrádajú o úspory a v budúcnosti aj o doplnkové dôchodkové renty. Súčasne s tým by štát mal pri DDS zrušiť zdravotné odvody a daň z príjmu z príspevkov zamestnávateľov s obmedzením maximálnych stropov týchto úľav. Zamestnanci dnes platia dane zo sporenia v DDS, ktoré si užijú formou renty, často až o niekoľko desaťročí.
V druhej polovici júna sa v Bratislave konala konferencia k ústavnému zákonu o dôchodkovom systéme, ktorá definovala reálnu súčasnosť a víziu budúcnosti penzijného systému Slovenska ako celku. Vysoká odborná úroveň tohto podujatia a závery z neho však nekorešpondujú so súčasnou zbytočnou politizáciu tejto dôležitej spoločenskej problematiky.