Žmýkanie zákazníkov prostredníctvom digitalizácie

22.07.2019 17:00

Digitalizácia a umelá inteligencia sa postupne vkrádajú do nášho života bez ohľadu na to, či sa nám to páči, alebo nie. Jednou z oblastí týchto procesov je spracovanie a vyhodnocovanie informácií o nákupnej a obvyklej predajnej cene zohľadňujúcich, o aký deň v týždni a o akú predajňu z pohľadu polohy ide.

To znamená, že tovary v regáloch sú drahšie tam, kde je väčší pohyb zákazníkov, najmä ak ide o príležitostných turistov, ktorí zvyčajne nepozerajú na cenovky, ale viac na pôvod a zloženie výrobku.

Softvér založený na princípoch umelej inteligencie vytvára podmienky na flexibilnú cenu stanovenú podľa aktuálnej ponuky a dopytu, ktorá sa môže meniť aj niekoľkokrát v priebehu dňa alebo aspoň viackrát v rámci daného týždňa. Môže ísť o objektívnu i subjektívnu príčinu, ktorá hýbe cenami oboma smermi.

Slovenskí motoristi cestujúci do Rakúska to môžu spozorovať hneď za hranicami pri cenovkách umiestnených na čerpacích staniciach, ktoré sú dopoludnia odlišné od cien benzínu a nafty ako popoludní. Zaujímavé je, že u nás cenovky pri vjazdoch na čerpadlách často majú displeje vypnuté.

Informačné technológie založené na umelej inteligencii sledujú nielen dopyt zákazníkov, ale aj aktuálne zásoby jednotlivých tovarov či blížiacu sa odporúčanú dobu spotreby a na základe toho menia cenovky na regáloch s tovarmi. Nové systémy obchodníkom zvyšujú tržby, pretože sa reálne znižuje riziko, že tovar budú musieť vyradiť z predaja a dať ho zlikvidovať.

To je dôvodom, prečo marketingoví manažéri označujú umelú inteligenciu v maloobchode za nástroj zabraňujúci nadbytočnému plytvaniu potravinami. Vývoju umelej inteligencie v distribúcii a maloobchodnom predaji potravinárskych výrobkov, drogérie a v lekárňach sa už niekoľko rokov intenzívne venujú programátori na Slovensku aj v Čechách. O ich produkty majú záujem firmy v Poľsku a Spojenom kráľovstve.

Vytáčanie cenovej špirály nahor pri zväčšujúcom sa dopyte zákazníkov začali medzi prvými používať americké reštaurácie v oblastiach, kde sa stretávali s návalmi hladných zákazníkov. U nás sa s cenami závislými od počtu zákazníkov čakajúcich v rade stretnú turisti vo Vysokých Tatrách pri kupovaní permanentiek na vleky alebo lístkov na lanovky. Ceny uvedené na výveskách môžu poskočiť nahor o euro alebo dve podľa toho, koľko zákazníkov má záujem o zakúpenie lístkov v danom čase.

Zákazníkom sa príplatky za čakanie v rade, samozrejme, vôbec nepozdávajú a často nad ľudovou tvorivosťou poskytovateľov služieb nechápavo krútia hlavami. Nielen preto, že im tieto praktiky robia väčší prievan v peňaženkách či na účtoch v bankách, keď platia kartou. Skôr to považujú za žmýkanie zákazníkov za každú cenu. Pritom z pohľadu ekonómie ide o základný cieľ a dôvod podnikania, ktorým je maximalizácia zisku pokiaľ možno v medziach zákona.

Musíme sa zmieriť s tým, že počítače dokážu pracovať a rozhodovať sa efektívnejšie ako manažéri. Staré časy socializmu, keď ceny vytlačené na samotných výrobkoch boli rovnaké a dlhodobo nemenné, sú už iba zaprášenou nostalgiou. Víťazmi budú tí, čo sú v správnom čase na správnom mieste. A to nielen pokiaľ ide o ceny.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#digitalizácia #informačné technológie #umelá inteligencia #flexibilná cena #maximalizácia zisku
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku