Kellnerova Markíza

Najbohatší Čech, Petr Kellner, kúpil spoločnosť CME, ktorá v Česku vlastní najsledovanejšiu televíziu Nova a na Slovensku najsledovanejšiu televíziu Markíza. Kellner k tomu prezradil, že mu ide o biznis, ale v Česku tomu nikto akosi nechce uveriť.

07.11.2019 16:00
debata (1)

Komentátori prorokujú, že Kellner použije Novu nielen na podporu svojho biznisu, ale i na ovplyvnenie politiky. Rieši sa jeho vzťah k Rusku a Číne a jeho aktuálna konzervatívna orientácia, s ktorou majú problém protiruskí a protičínski liberáli.

Nájdu sa, pravda, i komentátori, ktorí si od Kellnera škodoradostne sľubujú, že Nova „vypráši kožuch pražskej kaviarni“ a médiám, ktoré ovládajú iní českí miliardári. Keď sa však ku Kellnerovej mediálnej aktivite pristupuje v duchu zásady „podľa seba súdim teba“, komentáre sú nakoniec skôr o komentátoroch než o Kellnerovi.

Ak sa o Kellnerovi niečo vie naisto, je to jeho vášeň hromadiť miliardy. Nepúšťa sa do projektov, ktoré neprinášajú peniaze. Nie je dôvod mu neveriť, keď hovorí: „Nákupom spoločnosti CME, respektíve jej mediálnych aktivít v piatich európskych krajinách, sledujeme predovšetkým cieľ doplniť náš telekomunikačný biznis v strednej a východnej Európe. Chceme využiť synergiu medzi tvorbou mediálneho obsahu a jeho distribúciou. Naším motívom je teda predovšetkým rozvíjanie telekomunikačného a mediálneho biznisu.“

Podstatné je slovo „synergia“. Podobne ako Babišov biznis charakterizoval slogan „od vidiel až na vidličku“, Kellner sa usiluje okrem vlastníctva telekomunikačného operátora a sieťovej infraštruktúry i o vlastníctvo obsahu, ktorý sa v jeho sieti šíri. Je to rovnako logické, ako sen vlastníka novín mať vlastnú tlačiareň, vlastnú distribúciu a najlepšie aj svoju reklamnú agentúru.

Kellnerova Markíza sa podobne ako Nova nezmení v tom, vďaka čomu je sledovaná. Nový majiteľ bude akceptovať vkus divákov a neohrozí sledovanosť ponukou kultúrnejšej zábavy. Politicky zostanú Markíza i Nova neutrálne, pretože podnikateľovi je jedno, ktorá prorežimná strana je momentálne pri moci, a rozumnému kapitalistovi nenapadne znepriateliť si niektorý politický fanklub prehnanou ústretovosťou k fanklubu konkurenčnému. Nie je ani veľmi pravdepodobné, že by sa populárne programy presunuli na platené kanály, ak by to ohrozilo zisky z reklamy.

Jediné, čo sa v médiách mení so zmenou vlastníka, bývajú novinári. Niektorí majitelia z ekonomických dôvodov novinárov prepúšťajú a niektorí novinári odchádzajú, lebo nemôžu nového majiteľa vystáť. Publikum to však príliš neregistruje. Rovnako televízny divák nerieši, že novinári nezvyknú mydliť schody tomu, kto ich platí. Všeobecne sa predpokladá, že čí chlieb novinár je, toho pieseň spieva.

Pieseň Petra Kellnera je jednoduchá a dávno zľudovela. Je o tom, že na peniazoch nie je nič zlé, neškodia v akomkoľvek množstve a keď ich niekto nemá, nie je hanba si ich na úrok požičať. Kellner spieva evergreen, že všetko a každý je na predaj, otázkou je iba cena. Kellnerova Markíza bude spievať z rovnakého playlistu, aký predtým používala americká CME.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #CME #Petr Kellner #TV Nova #TV Markíza