Oprava nefunkčnej krajiny po tridsiatich rokoch

Československo malo po roku 1989 šancu stať sa najúspešnejší, štátom bývalého "ostbloku". Realita po troch dekádach budovania trhovej ekonomiky je však iná.

17.02.2020 16:00
debata (15)

Ukazuje sa, že za dlhé desaťročia sme urobili veľmi málo. Príležitosť vybudovať modernú spoločnosť sme obetovali v prospech úzkej skupiny ľudí, ktorí využili šancu a „vykostili“ štátny majetok vo svoj súkromný prospech, zadlžili krajinu (verejný dlh predstavuje 43 miliárd eur) a oslabili základy právneho štátu na úroveň pripomínajúcu skôr krajiny Latinskej Ameriky, a nie hrdého člena EÚ.

Často počúvame ponosy na komplikované a neprehľadné súdne procesy, ktoré sú navyše veľmi drahé. Vyšetrovatelia a následne aj súdy sú zavalené zbytočnými spormi, ktoré by sa dali vyriešiť bez procesov. Mnohé spory by mohli byť ukončené oveľa rýchlejšie prostredníctvom mediátorov.

Nejde iba o žaloby na ochranu osobnosti, ohováranie alebo poškodzovanie dobrého mena a podobne. To znamená, že na súdoch sú stohy prípadov obmedzujúcich časový priestor pre dokončenie procesov týkajúcich sa množstva ľudí a nie trebárs urazených jednotlivcov alebo firiem, ktoré chcú zastrašiť nespokojných zákazníkov alebo obchodných partnerov.

Všeobecným problémom justície je potrestanie korupcie a zneužitia právomoci ľudí v talároch. Vlády, prokurátori a súdy riešia len to, čo prenikne na verejnosť cez medializované správy a vyvolá veľké rozhorčenie. Podľa dostupných štatistík sú sudcovia a prokurátori najlepšie platenými zamestnancami. Ich príjmy a viaceré výhody sú však v kontraste s úrovňou právneho štátu.

Naše justičné orgány potrebujú čo najskôr prejsť očistcom personálneho auditu, ktorý by z ich radov vyplavil všetkých aktérov poškodzujúcich vymožiteľnosť práva na Slovensku. Zločinci totiž dnes dokážu z väzenia upratať svoj majetok, aby nemohol prepadnúť v prospech štátu, ovplyvňovať svedkov alebo vydierať vplyvných ľudí, aby im pomohli dostať sa na slobodu.

Oháňať sa tým, že po voľbách štát dokáže zhabať nelegálne získaný majetok oligarchov, je veľmi naivné. Zákon o preukazovaní pôvodu majetku sa obchádza preukazovaním jeho nadobudnutia fiktívnymi darovacími zmluvami od dôchodcov na sklonku života.

Keďže sme zrušili daň z darovania, vyprať špinavé peniaze je u nás lacnejšie ako v daňových rajoch. Prepisovanie nehnuteľného majetku a podielov vo firmách trestne stíhaných osôb by sa tiež dalo rýchle a účinne vyriešiť aj na základe súčasného právneho poriadku. Politické strany uchádzajúce sa o dôveru občanov v blížiacich sa parlamentných voľbách o tom diskrétne mlčia.

Na Slovensku, podobne ako u našich susedov v krajinách V4, to vyzerá tak, akoby ich riadili Pat a Mat. Teda štýlom, že sa rieši iba to, čo horí pod nohami. Dobrých príkladov, ako riadiť štát lepšie, je pritom viac než dosť – škandinávskymi krajinami počnúc a pobaltskými republikami bývalého Sovietskeho zväzu končiac.

A to nielen v otázkach verejných financií, ale aj vymožiteľnosti práva, sociálneho štátu, zdravotníctva a školstva.

© Autorské práva vyhradené

15 debata chyba
Viac na túto tému: #korupcia #sociálny štát #verejný dlh #oligarchovia #vymožiteľnosť práva #zneužitie právomocí #súdne procesy #darovacie zmluvy