Vlaky horiace, ale bezplatné

Zvyšujúci sa počet cestujúcich vo vlakoch tlačí na rast kvality. Ich súčasná „kultúra“ však v mnohých prípadoch zodpovedá bezplatnému cestovaniu.

27.02.2020 13:00
debata (4)

Vyzerajú, akoby za ne vôbec nik neplatil. Internet sa pravidelne zabáva na obrázkoch horiacich slovenských vlakov. Priemerný vek rušňov a vozňov dosahuje 22 rokov.

V západoeurópskych krajinách býva štandardnom, že vlaky, prinajmenšom na niektorých tratiach, jazdia rýchlosťou vyše 200 km/h. My modernizujeme už niekoľko rokov úsek medzi Bratislavou a Žilinou na rýchlosť 160 km/h. Až po jeho dokončení dôjde k ďalšej etape modernizácie – do Košíc.

Vyššia rýchlosť so sebou prináša i zvýšené nároky na lokomotívy a vozne. Stroje vo veku automobilových veteránov zvládnu rýchlosti dosahujúce a prekračujúce hranicu 160 km/h len ťažko. Kým modernizáciu hlavnej trate dokončíme, v Nemecku budú už možno jazdiť magnetické vlaky.

Slovensko však nemá iba trať Bratislava – Žilina – Košice. Južná trasa z hlavného mesta na východ je v ešte zúfalejšom stave. Cestovanie rýchlikmi, ktoré tadiaľ premávajú, pripomína vyhliadkovú jazdu.

Úsek medzi Zvolenom a Košicami je hanbou. Na ňom nepomôžu ani novučičké vlaky, ktoré nehoria, s kvalitným wifi pripojením. Cesta rýchlikom po neelektrifikovanej trati tam trvá približne tri a pol hodiny! Autom sa 200-kilometrová trasa s minimom diaľnic dá zvládnuť o hodinu skôr.

Cestujúci by do vlakov presadali s radosťou, ak by boli rýchle, pohodlné a spoľahlivé. Aktuálne sú však pomalé, staré a ich časový harmonogram je neistý.

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #vlaky #vozne #modernizácia #cestujúci #trať Bratislava - Košice #južná trasa