Bezkontaktné vyučovanie

Vyučovací proces na slovenských školách sa v uplynulých dňoch zmenil. Štandardné formy výučby vo forme výkladu učiteľa alebo prednášok nahradili alternatívne spôsoby samoštúdia alebo on-line seminárov. Aké výhody a nevýhody majú tieto alternatívne formy?

23.03.2020 16:00
debata (1)

Pri klasickej prednáške zvyčajne chýba interakcia s poslucháčmi, čo má negatívny vplyv na ich pozornosť a zapamätanie si faktov. Moderní prednášajúci môžu využívať nástroje na priebežné kladenie otázok, napr. Slido, keď účastníci píšu otázky pomocou mobilného telefónu, a tie sa ukazujú na plátne. No ani najlepšie a najmodernejšie technické riešenie nenahradí individuálny prístup prednášajúceho v menšej skupine poslucháčov.

Poslucháči a prednášajúci využívajúci napr. konferenčný hovor so zdieľaním prezentácie, rukou písaných poznámok na tablete a pod. sa ľahšie približujú ideálnemu stavu pochopenia učiva a sú viac aktívni. Na pravidelné otázky prednášajúceho môžu reagovať pružne, napr. odpoveďou do skupinovej konverzácie, stlačením hlasovacieho tlačidla a pod. Reakcia prednášajúceho na takúto spätnú väzbu môže byť okamžitá.

Pri výučbe v triede alebo prednáškovej miestnosti je takáto interakcia s väčším počtom poslucháčov náročná, zvyčajne sa musia rozdeliť do menších skupín, kde síce riešia zadané problémy, ale nie sú riadení prednášajúcim.

Za najväčší úspech prednášajúceho možno považovať čo najlepšiu interakciu s poslucháčmi, keď nejde o jednosmerný výklad, ale vzájomný rozhovor. Len podobným prístupom založeným na vnímaní názorov a potrieb každého jedného poslucháča si z preberanej problematiky najviac zapamätajú všetci zúčastnení. V neposlednom rade je toto vzdelávanie cennou skúsenosťou aj pre učiteľa, môže sa tak lepšie vcítiť do myslenia iných a v budúcnosti problematiku preberať odlišným štýlom.

V súčasnej situácii uzatvorenia vzdelávacích inštitúcií je na učiteľoch, akým spôsobom budú motivovaní k využívaniu alternatívnych spôsobov výučby. Tí konzervatívnejší prinajlepšom pošlú informáciu, čo treba zvládnuť v rámci samoštúdia, tí operatívnejší pri dostatočnej motivácií zo strany vedenia škôl budú reagovať intenzívnejšie a v rámci práce na doma pripravia on-line prednášky. Je dôležité si pripomenúť, že on-line video prehrávané zo záznamu len vo veľmi obmedzenej miere môže nahradiť fyzickú účasť na interaktívnom vyučovacom procese. Hodí sa najmä na vysvetľovanie postupov a tém, pri ktorých povaha neumožňuje ani vo fyzickej výučbe lepší kontakt s poslucháčmi.

Je v kompetencii vzdelávacích inštitúcií, akým spôsobom motivujú prednášajúcich, aby pripravili interaktívne formy vzdelávania aj mimo súčasnej epidémie. Niektorí, nateraz nemotivovaní, prednášajúci by boli ochotní urobiť aj niečo nad rámec konzervatívnej vyučovacej povinnosti, no inovatívne vzdelávanie by malo byť odmenené, napr. vo forme uhrádzania mimovyučovacích aktivít. Napokon, pri konzervatívnej forme výučby bez interakcie publika býva výsledný efekt taký, že poslucháči sa po skončení akcie so zívnutím prebudia a odídu.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #škola #vyučovanie #koronavírus #samoštúdium