Komu, kedy a prečo záleží na živote

Pre našinca nie je jednoduché pochopiť revolučnú eufóriu globálneho hnutia „Black Lives Matter“. Nemáme však problém s tým súhlasiť. V našich končinách na ľudských životoch záleží, a tvrdiť opak je neprijateľné.

09.07.2020 16:00
debata

Zrejme to však nie je samozrejmé tam, kde je spoločnosť namiešaná z ľudí rôznych kultúr, rás a rôznej farby pleti. Kto je v menšine, buď trpí rasizmom väčšiny, alebo sa na rasizmus vyhovára, pretože je jednoduchšie reklamovať hendikep, než si priznať vlastnú neschopnosť.

Bez americkej, britskej či francúzskej koloniálnej minulosti sa sotva môžeme štylizovať do roly vinníkov za otrokárstvo. Potomkom otrokárov je však jasné, že chytať v Afrike domorodcov a voziť si ich do Ameriky na bavlníkové plantáže nebolo správne ani rozumné. Minulé krivdy zjavne deformujú vzťahy v multietnickej komunite dodnes. Z pocitu hanby sa zrodil nápad zvýhodňovať menšiny. Pozitívna diskriminácia menšín ale do spoločnosti zakladajúcej si na súťaži vniesla namiesto rovnosti ďalšiu nerovnosť. Uvedomil som si to pred rokmi v rozhovore s frustrovaným mladým bielym Američanom, ktorý mi vysvetľoval, že nemá šancu získať prácu hasiča, pretože nie je černoch, žena ani homosexuál.

Rasizmus je fenomén, ktorý by sa teoreticky mal v multietnickej spoločnosti rozplynúť, vypariť. V praxi sa však potenciálnou obeťou rasizmu stávajú v multietnickej komunite všetci. To, že čierni nenávidia bielych, je prejavom toho istého rasizmu, ktorý čiernym prekáža u bielych. Snaha tolerovať rasizmus bojovníkov proti rasizmu vedie ku krkolomným konštrukciám aktivistov, že heslá „na bielych životoch záleží“ alebo „na všetkých životoch záleží“ sú v skutočnosti rasistické.

Kontraproduktívna je i snaha bagatelizovať násilnosti, ktorých sa demonštranti proti rasizmu dopúšťajú. Násilie funguje ako bumerang. Vracia sa k tomu, kto sa ho dopúšťa, bez ohľadu na to, či je biely, alebo čierny. Teória, že černosi majú právo rabovať, pretože ich predkovia boli dovlečení v okovách, v praxi nefunguje. Len čo sú totiž na niektorých obchodoch nápisy „čierny vlastník, nerabujte“, je zrejmé, že rabujúci sú rasisti.

Z pohľadu nás Slovanov, ktorí nie sú potomkami otrokov ani otrokárov, nezáleží iba na životoch čiernych alebo bielych. Je to komplikovanejšie. Záleží i na životoch čiernych rasistov. A teda i na životoch bielych rasistov. I tí, s ktorými nesúhlasíme, sú totiž ľudia. O nikom nemôžeme povedať, že na jeho živote nezáleží.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #rasizmus #kolonializmus #Black Lives Matter