Cena kompromisu

04.12.2020 16:00

EÚ potrebuje nájsť riešenie vo dvoch dôležitých oblastiach – v obchodnej dohode so Spojeným kráľovstvom a v európskom rozpočte a vo Fonde obnovy vetovanom Maďarskom a Poľskom. A hoci riešenie potrebujeme naozaj rýchlo, musíme si dať pozor, aby cena kompromisu nebola privysoká.

Pokiaľ ide o brexit, v čase vydania tohto komentára už možno budeme poznať výsledok rokovaní. Na úprave práv rybolovu z celoeurópskeho hľadiska až ak nezáleží. Kľúčové sú dve zostávajúce sporné oblasti – ak chce mať Spojené kráľovstvo prístup na európsky trh, EÚ musí mať dostatočné garancie, že Británia nebude podliezať európske štandardy, napríklad v právach spotrebiteľa či zelených reguláciách. Výraznejší kompromis s touto požiadavkou by nás v budúcnosti mohol vyjsť draho. Napríklad obmedzenou schopnosťou regulovať trh v sociálnej či environmentálnej oblasti.

Podstatne zložitejší je druhý problém: poľské a maďarské veto európskemu rozpočtu a Fondu obnovy pre nesúhlas s podmienením európskych peňazí funkčným právnym štátom. Poľsko-maďarský postoj nijako nesúvisí s „národným záujmom“ ich krajín. Snaží sa len zablokovať mechanizmus, ktorý by Orbánovi aj Kaczynskému výrazne sťažil zneužívanie európskych peňazí na obohacovanie blízkych a politických podporovateľov, ako aj na koncentráciu moci.

Hoci zablokovanie európskych peňazí omnoho viac poškodí Maďarsko a Poľsko než povedzme Holandsko, zatiaľ sa nezdá, že by sa chystali ustúpiť. Aj to je znakom, že nejde o „národný záujem“ – predstavitelia konzervatívne-nacionalistických režimov v oboch krajinách radšej ohrozia investície do národných ekonomík ako svoje mocenské postavenie. Navyše môžu kalkulovať s tým, že nemeckú vládu, ktorá je súčasným držiteľom rotujúceho predsedníctva v rade, prinútia ustúpiť.

Je možné, že Berlín v mene zachovania „európskej jednoty“ obetuje európske hodnoty právneho štátu. Mechanizmus podmienenia právnym štátom formálne zachová, no Orbána a Kaczynského zaštíti pred jeho skutočným použitím. Na európske investície predsa čaká mnoho krajín a krach rokovaní by mohol zvýšiť ekonomickú neistotu v komplikovaných časoch. Bola by to však chyba. Takýto kompromis by bol pridrahý.

Technické riešenia existujú. Fond obnovy je možné vytvoriť formou posilnenej spolupráce tých krajín, ktoré akceptujú mechanizmus podmieňovania právnym štátom. Ak nebude schválený sedemročný rozpočtový rámec, EÚ môže fungovať jednoročnými provizórnymi rozpočtami (opäť – s platbami podmienenými funkčným právnym štátom). Sú to komplikovanejšie riešenia, no v konečnom dôsledku lepšie ako neprijateľný kompromis so základnými hodnotami.

Inak povedané, ak poľská a maďarská vláda odmietnu ustúpiť od požiadavky, ktorá v konečnom dôsledku poškodzuje aj ich vlastných občanov, mali by sme obetovať európsku jednotu. Je to vážny krok, vážna je však aj situácia. Oslabovanie právneho štátu a liberálnej demokracie je dnes asi najväčším ohrozením európskej jednoty. Mali by sme sa ho pokúsiť zastaviť – aj za cenu „červenej karty“ pre vlády, ktoré jednotu zneužívajú.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo. Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#Viktor Orbán #veto #Spojené kráľovstvo #Poľsko #Maďarsko #Jaroslaw Kaczynski #EÚ #Brexit
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku