Bývanie ako princíp

Každých desať rokov Európska komisia v spolupráci s členskými štátmi a po rozsiahlych konzultáciách s verejnosťou zostavuje plán, ako v nasledujúcej dekáde zlepšiť kvalitu života v Európe. V marci publikovaný Akčný plán k Európskemu pilieru sociálnych práv načrtáva 20 cieľov, ktorých splnenie má kontinent urobiť spravodlivejším a nevyčleňujúcim.

30.03.2021 14:00
debata

Jedným z dvadsiatich princípov Akčného plánu je zámer zlepšiť v členských štátoch dostupnosť bývania. Tento cieľ, ktorý sa existenčne dotýka miliónov Európanov, sa však ľahko dostane na okraj. U nás veľmi pravdepodobne. Sociálni partneri, ktorí majú veľké slovo pri plnení Akčného plánu, sa tradične sústreďujú na iné ciele. Nezaradením bývania medzi témy sociálneho dialógu už roky prispievajú k jeho druhoradému statusu ako verejnej otázky.

Tento víkend Koalícia európskej akcie pre právo na bývanie a mesto vyhlásila Akčný deň pre bývanie a mobilizovala svojich členov z dvadsiatich európskych krajín k aktivitám, ktoré najhutnejšie vyjadruje heslo „Bývanie, nie zisk“. V nedeľu sa mali vo viacerých európskych mestách či na sociálnych sieťach objaviť heslá ako „Žiaden zisk z nájomného a z účtov za bývanie, energie a vodu“, „Ukončite vysťahovania a bezdomovstvo – podporujte zadlžených ľudí, nie banky!“, „Zapojte verejnosť do rozhodovania o tom, čo sa má stať s bývaním a s našimi mestami“, „Neposkytujte žiadne peniaze EÚ špekulantom, ale investujte ich do naplnenia práva na bývanie“ a ďalšie.

Slovensko nemá v tejto koalícii člena, no zato má aj po tomto víkende vládu s najsmelšími plánmi v oblasti dostupnosti bývania za posledných 30 rokov. Zároveň má silné samosprávy vzdorujúce vládnym ambíciám budovať rozsiahly štátny nájomný sektor. A veľké diery v možnostiach ľudí združovať sa a vymáhať právo ľudsky dôstojne bývať od vlády a samospráv.

Zámery rozširovať dostupné nájomné bývanie môžu udusiť spory o stavebný zákon a odpor samospráv, aby centrálna vláda zasahovala do ich právomocí. A hoci je takéto zasahovanie v poriadku, ak ide o garanciu ľudských práv, nízka dôveryhodnosť vlády marí nádej, že verejnosť bude jej argumenty počúvať pozorne. Zvlášť ak mnohí žijú už desaťročia s hypotékou na krku a pomoc s bývaním iným ľuďom vnímajú ako nespravodlivosť a neúctu k vlastnej drine a snaživosti.

Organizácie pomáhajúce ľuďom bez bývania zložito zápasia s prežitím a udržaním poskytovanej pomoci či úľavy. Na širšie ciele, na kritiku rastúcich cien, komodifikácie a financializácie bývania im nezostávajú kapacity. Slovensko je už niekoľko dekád čítankovým príkladom týchto procesov. Napriek tomu je potrebné občas zdvihnúť hlavu a uvedomiť si, že to, čo sme už dávnejšie prijali ako „osud“ , je pre aktivistov v mnohých európskych krajinách procesom, o ktorom sú presvedčení, že sa dá spoločnou akciou ak nie zastaviť, tak pribrzdiť.

Akčný plán k Európskemu pilieru sociálnych práv treba čítať s vedomím, že záväzky vlád bývajú chatrné, ak občianska spoločnosť nemá zdroje, aby tieto záväzky mohla pripomínať či požadovať a aby mohla mobilizovať verejnosť na ich podporu. Zvlášť v situácii, ak sociálni partneri a ďalší silní hráči otázku bývania už dávno hodili cez palubu.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #EÚ #stavebný zákon #Európska komisia #samosprávy #nájomné bývanie #Európsky pilier sociálnych práv