Električkové koľaje v múre

Trinásty august 1961 je dátum, ktorý poznajú všetci obyvatelia bývalej Nemeckej demokratickej republiky. V ten deň, od ktorého uplynulo presne 60 rokov, sa občanom NDR zatvorila posledná brána do slobodného sveta postavením múru medzi oboma časťami Berlína.

09.08.2021 16:00
debata (32)

Podzemnou mestskou dráhou (U-Bahn) a cez cestné koridory bolo dovtedy možné cestovať na nemecké doklady slobodne medzi oboma časťami mesta. Z NDR však emigrovali do NSR a západného Berlína zhruba dva milióny občanov. Budovanie socializmu pod taktovkou sovietskych osloboditeľov sprevádzali permanentné hospodárske problémy. Počnúc zanedbávaním budovania infraštruktúry, zásobovaním a odmeňovaním za prácu končiac.

V auguste 1981 som ako študent pricestoval so spolužiakom vlakom na niekoľkodňový pobyt do hlavného mesta NDR. Ubytovanie v súkromí sprostredkované cez cestovnú agentúru bolo zhodou okolností dohodnuté v ošarpanom bytovom dome bez výťahu a ústredného kúrenia na slepej ulici ústiacej do povestného múru. Električkové koľaje v cestnej dlažbe smerovali priamo do múru, ktorý rozdeľoval ulicu. Dvojitý múr s pásom z ostnatého drôtu otočeným do voľného priestoru s mínovými poľami a so strážnymi vežami bol vyzdobený farebnými plagátmi s obrázkami vojakov so samopalmi a označením: „20. výročie postavenia Múru slobody“.

Prenajímateľka izby nás upozornila, že jej múr vôbec neprekáža, lebo ako dôchodkyňa do západného Berlína môže vycestovať, kedy sa jej zachce, nakoľko podpísala regres o vzdaní sa penzie, ak by emigrovala. Jedinou jej ponosou bol nízky limit výmeny vo výške 30 DM na celý rok kurzom 1:1. Východonemecké marky prepašované do západného Berlína sa dali premeniť na tvrdú menu kurzom 1:5 až 1:6.

Pri takom kurze už bolo úplne všetko na druhej strane múru naozaj veľmi drahé. Občania západného Berlína a NSR nepotrebovali na cestu do NDR vízum, ale podliehali povinnej výmene DM na M kurzom 1:1 v objeme 30 DM na každý deň pobytu. Pre občanov NDR bola s výnimkou dôchodcov cesta do krajín s trhovou ekonomikou cestou zarúbanou. Berlín sa pred 40 rokmi v lete 1981 až príliš autenticky podobal apokalypse mesta, ktoré opísal vo svojom svetovo známom diele s názvom 1984 George Orwell, kde skazu a deformáciu spoločnosti s monopolom jednej vládnej strany, v ktorej chýba konštruktívna kritika, predvídal už v roku 1949.

Zaujímavosťou Berlína bola mestská doprava, v porovnaní s ČSSR veľmi lacná. Podzemná dráha pretínajúca Berlín v rôznych smeroch bola postavená dávno pred rozdelením mesta na zónu západných Spojencov a sovietsku zónu. U-Bahn v oboch častiach prevádzkoval východonemecký dopravný podnik, pričom všetci vodiči museli v byť zo západného Berlína, aby sa predišlo riziku emigrácie. Trasy jednotlivých liniek vo východnom Berlíne v niektorých prípadoch pretínali územie západného Berlína, ale nemali tam zástavku. Ľudí za železnou oponou čakajúcich na U-Bahn som tak osobne videl naozaj ako z rýchlika…

Túžba po slobode cestovania sa pre občanov východného Berlína a NDR naplnila až pádom totalitného režimu, ktorý bol štyri desaťročia oveľa väčším vazalom ZSSR ako to bolo v Československu.

© Autorské práva vyhradené

32 debata chyba
Viac na túto tému: #NDR #Berlínsky múr #SRN #Východný Berlín
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy