Tam, kde to zabolí

Maďarsko už dnes nie je funkčnou liberálnou demokraciou, Poľsko pravdepodobne tiež nie. (Pre poriadok, prívlastok „liberálna“ má málo spoločného s kultúrnym liberalizmom a nič s ekonomickým.) Oba režimy podkopali nezávislosť súdnictva, obmedzujú slobodu médií a občianskej spoločnosti. Viktor Orbán zašiel na tejto ceste ďalej, s blížiacimi sa voľbami však pritvrdzuje aj poľská vláda strany Právo a spravodlivosť.

10.09.2021 16:00
14

EÚ má mechanizmy ochrany fungovania právneho štátu na národnej úrovni. Zatiaľ sa však nezdalo, že by mohli byť účinné. Ten najväčší z nich, konanie podľa článku 7, ktorého výsledkom môže byť aj pozastavenie práv členskej krajiny (najmä hlasovacích práv v rade), efektívne blokuje podmienka jednomyseľného hlasovania. Maďarská vláda môže vetovať sankcie proti Poľsku a naopak.

Úspešnejšia bola žaloba voči Poľsku na Európskom súdnom dvore. Dôvodom bola existencia disciplinárnej komory – politicky ovládaný orgán dostával súdy de facto pod kontrolu vlády. Po prehratom spore Varšava sľúbila reformy, fungovanie komory však reálne neprerušila (tá v súčasnosti neprijíma nové prípady, stále však rozhoduje v už otvorených). Európska komisia (EK) preto požiadala Súdny dvor EÚ o uvalenie finančných sankcií za každý deň, ktorý komora naďalej funguje.

Aj v tomto prípade však má Varšava v zálohe tromf: poľský ústavný súd má čoskoro rozhodnúť, či má európske právo vyššiu moc ako to poľské. Ak rozhodne negatívne, poľská vláda môže Súdny dvor EÚ ignorovať. Bude to síce porušenie jednej zo základných podmienok európskej spolupráce – povinnosti rešpektovať európsku legislatívu – a následky môžu byť veľmi vážne, no z krátkodobého hľadiska bude pre poľskú vládu dôležitejšie pripísať si ďalšie „víťazstvo“ nad „bruselským imperializmom“.

Ďalší mechanizmus – podmienenosť vyplácania eurofondov funkčným právnym štátom – je stále prakticky nefunkčný. Je síce schválený, no na jeho účinnosť je potrebné, aby EK vypracovala presný postup, akým chce funkčnosť právneho štátu posudzovať. A s tým sa zatiaľ neponáhľa. Druhou podmienkou je rozhodnutie Súdneho dvora EÚ, či je takéto posudzovanie v súlade s európskym právom. Ani to zatiaľ neexistuje.

Pre EÚ to zatiaľ vyzerá na trojitú prehru. Stav môže zmeniť postup EK v úplne inej oblasti: zablokovala schválenie poľského a maďarského plánu obnovy. Teda dokumentu, ktorý krajiny potrebujú na to, aby mohli získať peniaze z protikrízového plánu obnovy. V oboch prípadoch je dôvod rovnaký: Európska komisia žiada jasnejšie kroky na zlepšenie situácie v súdnictve, a v prípade Maďarska aj lepšie záruky vyšetrovania korupcie (najmä prípadov s politickým pozadím).

Varšava a Budapešť nemajú veľa možností, ako komisiu prinútiť plány schváliť. Okrem toho, aj po odobrení Bruselom môžu byť zablokované v rade – viacero vlád otvorene kritizuje stav právneho štátu v oboch krajinách. Blokovanie plánov obnovy – a tým aj európskych peňazí – Orbána aj Jarosława Kaczyńskeho zabolí. Pred blížiacimi sa voľbami môže aktivizovať opozíciu. Nakoniec môže byť blokovanie účinnejšie než doterajšie pokusy o použitie štandardných nástrojov.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
14 debata chyba
Viac na túto tému: #Súdny dvor EÚ #Poľsko #Maďarsko #Európska rada #Európska komisia