Strkanie hlavy do piesku

Štatistický úrad SR zverejnil výsledky HDP za 1. štvrťrok 2022: dosiahol sa rast HDP na úrovni 3,1 % a v nominálnej hodnote na úrovni pred covidovou krízou. Vládne kruhy výsledky uspokojili. Oprávnene?

17.06.2022 14:00
debata (1)

Výstrahou pre ne by malo byť, že prvý štvrťrok v porovnaní s Českom, Maďarskom a Poľskom sa neskončil dobre. Poľská ekonomika medziročne vzrástla o 8,5 %, maďarská o 8,2 %, a česká o 4,6 %. Druhou výstrahou by mali byť domáce a zahraničné predikcie. V jarnej správe NBS o ekonomickom a menovom vývoji, ktorá revidovala zimné odhady rastu, bude i v priaznivejšom scenári ukončenia vojny na Ukrajine slovenské hospodárstvo v rokoch 2022 až 2024 v recesii.

Čaká nás recesia…

Dosah vojny a protiruských sankcií na slovenské hospodárstvo je disproporčne väčší ako na štáty, ktoré sú geograficky od konfliktu vzdialenejšie a ktorých závislosť predovšetkým od ruských energetických zdrojov je nulová alebo blízka nule. I keď značná časť utečencov z Ukrajiny nezostáva v štátoch, ktoré s Ukrajinou susedia, a migruje ďalej na západ, hlavný nápor je predsa len na hraničných štátoch vrátane Slovenska.

Podľa Úradu vlády SR z apríla slovenská vláda vyčlenila 530 miliónov eur na podporu ukrajinských utečencov z nevyužitého minulého 7-ročného finančného rámca EÚ. Zvažuje použiť i prostriedky z plánu obnovy. Jedno i druhé signalizuje neschopnosť efektívne využívať európske zdroje. Poukazuje i na nedostatočný tlak na mobilizáciu nových zdrojov na európskej úrovni, ako sa to podarilo v prípade predchádzajúcej krí­zy.

Okrem pomoci utečencom poskytuje vláda prostriedky na humanitárnu pomoc a s vojenskou pomocou Ukrajine sú spojené ďalšie výdavky. Pokiaľ nepostačia európske zdroje, bude to mať dôsledky na tohtoročný deficit a dlh SR.

Tzv. protiinflačný balíček má diskriminačný charakter a mal by skončiť na Ústavnom súde. Preto ho prezidentka musela vetovať. Nie je možné z protiinflačnej pomoci vylúčiť deti nezamestnaných rodičov.

Vojna na Ukrajine a protiruské sankcie dopadajú priamo i na podnikateľskú sféru. Pokiaľ v 1. štvrťroku nezamestnanosť mierne klesla, v nasledujúcich štvrťrokoch to tak nemusí byť. I keď obchod s Ukrajinou a Ruskom nie je pre SR natoľko dôležitý, neplatí to pri dovoze ruskej ropy, plynu a jadrového paliva.

Okrem toho sa zastavili alebo obmedzili niektoré iné dovozy a ich nedostatok ohrozuje produkciu mnohých podnikov. Podobne je to s embargom na export do Ruska a s finančnými sankciami, ktoré sa odrazili na obmedzení obchodných vzťahov desiatok či stoviek slovenských firiem. Výsledkom bude nižšia produkcia, odstávky, možno zatvorenie niektorých z nich a prepúšťanie. Dosahy na daňové príjmy nebude musieť kompenzovať ani vyšší výber dane DPH a spotrebných daní vyvolaný rastom cien.

Šiesty balíček sankcií znovu poukázal na slabé vyjednávacie schopnosti vlády argumentovať princípom proporcionality sankcií. Dopadnú na nás ťažšie ako na sankcionovanú stranu. Odrazia sa na nedostatku pohonných hmôt a na skokovom raste ich cien. V poludňajšej relácii Slovenského rozhlasu minulý týždeň štátny tajomník ministerstva hospodárstva Karol Galek reagoval: vyššie ceny, nižšia spotreba. Akoby sa stačilo menej bezcieľne prevážať hore-dole, lárom-fárom…

Aké protiopatrenia pripravuje vláda pre podnikateľský sektor, aké opatrenia pripraví na zabezpečenie dopravy detí do škôl a ľudí do zamestnania, keď vypadne verejná hromadná doprava? Železniciam vláda v Pláne dopravnej obsluhy ubrala aj z toho mála, čo mali dostať, a nedávne vlakové nešťastie medzi Varínom a Vrútkami iba potvrdilo, v akom žalostnom stave železnice SR sú.

Dočasný výpadok zo zamestnania možno čaká tisíce ľudí nielen zo Slovnaftu, ale aj z iných podnikov. Terajší zákon o kurzarbeite (zákon o podpore v čase skrátenej práce) im neposkytne žiadnu náhradu mzdy. Medzi externými príčinami, keď sa neuplatňuje náhrada za nerealizovanú mzdu, je vojna. Najvyšší čas zákon novelizovať.

… a jej sociálne dosahy

Tzv. protiinflačný balíček má diskriminačný charakter a mal by skončiť na Ústavnom súde. Preto ho prezidentka mala vetovať. Nie je možné z protiinflačnej pomoci vylúčiť deti nezamestnaných rodičov. Okrem toho ignoruje takmer 1,4 milióna dôchodcov. Táto vládna moc zrejme nemá v úcte ľudské práva, pokiaľ sa vzťahujú na dôchodcov.

V očkovacej ére poslankyňa Zemanová za SaS uviedla, že podľa nej by ľudia nad 65 rokov nemali byť pri očkovaní uprednostňovaní: „Sú to väčšinou ľudia už v dôchodkovom veku a nevytvárajú ekonomickú hodnotu pre chod štátu.“ Podľa poslanca Petra Kremského za OĽaNO je situácia, keď dôchodcovia bývajú v relatívne veľkých príbytkoch, ekonomickým nezmyslom. „Toto má štát podporovať? Tak si povedzme.“ Zemanovej a Kremskému nedochádza, že i ľudia nad 65 rokov vytvárajú hodnoty pre spoločnosť, napríklad pre chod rodín ich detí.

SaS prišla s „originálnym“ nápadom: zvýšiť životné minimum. To sa od roku 2003 zvyšuje vždy k 1. júlu. Originálnejšia by bola, keby navrhla zákon o životnom minime novelizovať. Podľa existujúceho zákona sa životné minimum zvýši o menšie z dvoch čísel. Jedným je rast príjmov slovenských domácností, druhým koeficient rastu životných nákladov nízkopríjmových domácností. Aktuálne je prvý údaj 7,5 %, druhý 11,7 %. Životné minimum, od ktorého závisia desiatky sociálnych dávok, porastie teda iba o 7,5 %. Stačí to?

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #inflácia #humanitárna pomoc #protiruské sankcie #vojna na Ukrajine #protiinflačný balíček