Lenže my tu už dlhšie normálne okolnosti (ani v politike) nemáme. Vládna menšina potrebuje každý hlas, tarabovci jej už párkrát poslúžili, návrh môže celkom dobre preliezť cez parlament.
Prečo by to mal byť problém? Zamerajme sa na jednu časť návrhu: podstatné zníženie trestných sadzieb pri verejných činiteľov, ktorí legalizovali príjmy z trestnej činnosti, pri praní špinavých peňazí, a zavedenie „účinnej ľútosti“ pri sprenevere eurofondov.
Najprv filozoficky. Poslanec Taraba vlastne navrhuje, aby sme pristupovali vlažnejšie k zločinom bielych golierov – ku korupcii, k legalizácii príjmov z trestnej činnosti, podvodom s verejnými zdrojmi. Iste, Slovensko má dlhodobý a vážny problém s touto formou kriminality a prísne tresty ho samy osebe neriešia. Väčším problémom je schopnosť vyšetriť a odsúdiť páchateľov týchto činov.
To však nie je argument pre miernejšie tresty. Ak niekto kradne tak, že pri tom zneužíva svoju moc (postavenie, konexie, majetok), zaslúži si prísnejší trest ako niekto, kto kradne z bezmocnosti.
Teraz prakticky. Minulý týždeň sa šéfka európskej prokuratúry stretla s naším novým ministrom spravodlivosti. Reč bola aj o plánovaných novelách. Nie náhodou. Úlohou európskej prokuratúry je chrániť finančné záujmy Európskej únie. Jednou časťou „ochrany“ je pomoc pri vyšetrovaní podvodov týkajúcich sa výdavkov (napr. eurofondy) aj príjmov (napr. clá, DPH) európskeho rozpočtu. Druhou, rovnako dôležitou časťou, je účinné potrestanie páchateľov.
Vďaka Tarabovi by sa ľudia odsúdení za podvody s eurofondmi mohli vyhnúť väzeniu. Stačí „účinná ľútosť“ – priznať sa, čin oľutovať, uhradiť škodu. Trestné stíhanie sa zastaví. Podvod nevyšiel? Nič to, možno vyjde nabudúce.
To by bolo výrazné oslabenie ochrany európskych finančných záujmov na Slovensku a porušenie povinností, ktoré nám vyplávajú zo smernice o ochrane finančných záujmov EÚ.
Čo by mohlo nasledovať? Novelu by právne posúdila Európska komisia. Ak by dospela k záveru, že porušuje spomínanú smernicu, začala by konanie pre porušenie povinností členskej krajiny, na jeho konci by mohla prísť (finančná) sankcia. To je dlhodobý proces, ktorý by spadol asi až na nasledujúcu vládu.
To však nie je všetko. Z hľadiska ochrany finančných záujmov EÚ by bolo ohrozené fungovanie právneho štátu. Európska komisia by si musela, úplne legitímne, klásť otázku, či proti Slovensku nezačať postupovať rovnako ako proti Maďarsku: keďže čerpanie eurofondov je podmienené funkčným právnym štátom, bude ho treba pozastaviť.
Starosť poslanca Tarabu o korupčníkov, podvodníkov a verejných činiteľov zneužívajúcich svoj úrad by bola dojímavá. Keby nebola nebezpečná. Argumenty o „spravodlivosti“ v parlamente veľa nezavážia. Verme, že zaváži aspoň argument „straty eurofondov“.