Sulík v. Mikloš: Politika jasných argumentov

Mnoho spoluobčanov je natoľko znepokojených z predvolebných konfliktov novších i postarších politických strán, až sa v nestrážených chvíľach nevedomky primkýnajú k vláde. No tá ich vie, našťastie, pomerne rýchlo svojimi opatreniami dostať do ako-tak rozumných koľají, teda do toho zmätku, v ktorom už vlastne boli.

02.06.2023 14:00
debata (29)

Každý si napríklad môže kúpiť elektrickú kolobežku, a potom ho zákaz spaľovacích motorov v celej EÚ vôbec nezaskočí. Lenže ako vysvetlil exminister financií Ivan Mikloš v debate s predsedom SaS a exministrom hospodárstva Richardom Sulíkom, o nijaký „zákaz“ vraj ani nejde.

„Dotknutá európska smernica vôbec nehovorí o zákaze. Hovorí iba o tom, že po roku 2035 tie automobilky, ktoré budú vyrábať nové spaľováky, budú platiť pokuty, pričom sa zachováva technologická neutralita – mohlo by sa tak jazdiť na vodík, no z krátkodobého pohľadu je príliš drahý,“ povedal Mikloš. Nuž veru, takto múdro by sa malo v debatách odpovedať a ak prejdú opatrenia, ktoré činovníci navrhujú, aj sa veru bude.

Sulík sa bránil: „Príde zákaz a my máme držať hubu a krok. Mám s tým problém celý život. My sme si to nezistili z prieskumov. My máme problém so zákazmi. Ten zákaz vedie k dvom veciam. Po prvé, nebude tu dosť elektriny. Po druhé, dostávame sa do závislosti od Číny…“ A podobne.

No Mikloš sa nevzdal a Sulíka poučil o niečom, čo tento vôbec nevedel, ba ani nikto iný to na Slovensku ešte nikdy predtým ani nepočul. „Mikloš mu na to totiž jednoznačne odpovedal, že je veľmi nebezpečné démonizovať Európsku úniu, aj keď nie je bez chýb. Za zásadné považuje, že EÚ má oveľa väčšie benefity ako nejaké škody napáchané z regulácií.“

Nuž, to je pravda. Veď ešte ako minister financií sa svojho času vyjadril k podfinancovanému školstvu, ktoré takmer nefungovalo, že do školstva vraj „bude nalievať peniaze, až keď začne fungovať“. A ani veru nenalial, ba nedal ani kvapku. Neskôr, počas odchodu z funkcie, natoľko nanovo digitalizoval daňový systém, až ho daňovníčky museli po nociach prepočítavať na kalkulačkách a štát pol roka vôbec nevedel, koľko má peňazí. Ale jeho skúsenosti sa ani potom vôbec nestratili, lebo po návrate z Ukrajiny radil, ak sa nemýlim, exministerke pre informácie Veronike Remišovej, potom pani prezidentke; a vlastne dodnes v rôznych debatách vnáša do problematiky jasno a protivníkov ohromuje pomerne neobvyklými myšlienkami.

V podmienkach divoko zúriacej hybridnej vojny, v ktorých teraz živoríme, sú tieto postoje jednoducho neoceniteľné a umožňujú vládam i moderátorom zachovať si pevné stanovisko.

Veď aj pri motoroch Mikloš začal svoj vstup kritikou Sasky, teda, že si túto tému vybrala ako predvolebnú, že je to podľa neho čistý populizmus: „Túto debatu považujem za zbytočnú. Pozíciu Sasky považujem za nesprávnu a nekorektnú. Saska ide ťažiť z nejakého prirodzeného odporu ľudí voči zákazom a z neznalosti ľudí o tom, kde sme a kam smerujeme.“

Ako hovorí poľský aforista Stanisław Jerzy Lec: „Pravda leží obyčajne uprostred. Najčastejšie bez náhrobku.“

© Autorské práva vyhradené

29 debata chyba
Viac na túto tému: #Ivan Mikloš #elektromobily #Richard Sulík #spaľovacie motory #emisná norma Euro 7