V sobotu bolo v Modre vinobranie, pred ktorým niektorí Modrania (ja určite!), z mesta utekajú. Dva mesiace som sa tešila do divadla. Opera ma vždy dojme. Oproti operám s veľkými témami je koncert s áriami trochu zvláštny. Všetci ich poznáme, tisíckrát sme ich počuli, dokonca niektoré zľudoveli… Tento koncert bol úžasný! Orchester, odedza a najmä hudba a hlasy a basy! Mala som zimomriavky.
Program tvorili tri orchestrálne čísla a vokálne výstupy – Peter Mikuláš, Jozef Benci, Michal Onufer, Peter Račko a absolvent Operného štúdia SND Pavol Mucha sú pravidelnými hosťami na javisku SND, no zaujímaví boli aj hostia zo zahraničia – nemecký basista Franz Hawlata a srbský barytonista Željko Lučič, ktorí v SND vystúpili po prvýkrát. Orchester viedol taliansky dirigent Marco Guidarini, pôsobí v Poznani.
Išla som z divadla šťastná, no kým som sa spamätala, dostala som hudobnú „facku“, v porovnaní s ktorou je rambajz na vinobraní šuviks! V sobotu sa totiž konalo aj obľúbené bežecké podujatie – bratislavský nočný beh. Štart aj cieľ behu bol pred budovou Slovenského národného divadla. Beh je „úžastná“ vec, no zvukový sprievod podľa mňa degradoval nielen operný večer, ktorého sme boli svedkami, ale aj samotné podujatie. A tak sme sa nechtiac všetci, čo sme boli v opere, stali aj účastníkmi behu, pretože sme utekali pred decibelmi.
Dobre lebo nebárs! 15. mája pricestoval po prvýkrát do Bratislavy medzinárodný inscenačný tím Verdiho opery Maškarný bál. Túto operu, mimochodom, už od čias jej vzniku v polovici 19. storočia sprevádzajú problémy. Bolo neprípustné, aby sa na scéne odohrala vražda alebo zobrazovala nevera. Opera uzrela svetlo sveta a odvtedy je doma v operných domoch po celom svete.
Inscenačný tím na čele s poľskou režisérkou Karolinou Sofulak počas príprav opery, ktorá mala mať v SND premiéru v máji budúceho roka, bol svedkom odvolávania riaditeľa SND Mateja Drličku, odstúpenia z funkcie šéfa Opery SND Martina Leginusa, ktorý ako dôvod uviedol neakceptovateľnú a neudržateľnú situáciu, do ktorej SND priviedlo rezortné vedenie. „Na podporu a solidaritu s Martinom Leginusom neprepožičiame svoje mená, aby sme legitimizovali nové aparátnické vedenie SND a nedovolíme, aby operu opäť prevalcovala politika.
Na ľudskej úrovni sme hlboko zarmútení tým, že musíme opustiť úžasné tímy slovenskej opery, stretli sme sa tam s dobrou vôľou a nadšením a všetci sme sa veľmi tešili na spoluprácu v máji 2025,“ píše inscenačný tím v otvorenom liste Karen Stone, riaditeľke asociácie Opera Europa, ktorá združuje 233 operných domov z celého sveta festivalov zo 44 krajín. Pod statusmi pani ministerky kultúry na sociálnych sieťach sa od jej pochlebovačov dozvedáme, že nás umelcov nepotrebujú!
Nepotrebujú divadlo, radia všetkých odtiaľ vykúriť, nech si založia vlastné divadlo, a tam nech si za svoje tancujú, hrajú a spievajú. Nuž, verím, že niektorí nepotrebujú, ale čo ak trebárs Európska únia spustí proces pozastavenia eurofondov pre Slovensko, ako to tento týždeň naznačili?
105. divadelná sezóna sa začala! Domáci umelci sú v štrajkovej pohotovosti, zahraniční sa dali na útek. A verejnosť? Zdá sa, že tiež sa nemieni všetkému len tak prizerať.
Názory externých prispievateľov nemusia vyjadrovať názor redakcie.