Môj odhad je, že suchom spôsobený nedostatok potravín by mohol byť takýmto budíčkom. Potom sa azda ľudia začnú zaujímať o to, kto sú tí, ktorí najviac znečisťujú naše okolie a ako im v tom vieme zabrániť.
Dovtedy však bude platiť, že za pokračujúce oteplenie môžu v prvom rade bohatí tými činnosťami, ktoré si my ostatní nemôžeme dovoliť. Jednou z nich je časté lietanie. Podľa organizácie „Ostaňte na zemi“ sú emisie spôsobené lietaním zodpovedné zhruba za 6 % globálneho oteplenia. Problémom lietania totiž nie je iba oxid uhličitý, ktorý vnímame ako hlavný zdroj klimatickej krízy. Sú ním aj oxidy dusíka. Tie síce v atmosfére ostávajú výrazne kratšie, ale majú omnoho väčší dosah na zadržiavanie tepla.
Platí pritom, že 80 % svetovej populácie nikdy neletelo a iba 2–4 % ľudí absolvovali medzinárodný let. 1 % najbohatších je zodpovedných za 75 % energie spotrebovanej lietaním.
Problémom je najmä využívanie súkromných lietadiel a časté lietanie. Súkromné lietadlá vyprodukujú na jedného pasažiera zhruba 20– až 30-krát viac emisií ako lety najlacnejšou ekonomickou triedou. A tieto lety zas znečisťujú výrazne viac ako cesty vlakom. O zdravotných dosahoch nehovoriac.
Let cestujúceho z Ríma do Londýna a späť zodpovedá celoročnej ekologickej záťaži jedného človeka, ktorá by sa dala považovať za udržateľnú a je zhruba desatinou priemernej záťaže v EÚ.
Emisie z lietania bohatých pritom rastú. Medzi rokmi 2005 a 2019 narástli emisie súkromných lietadiel v Európe takmer o tretinu, pričom v Británii tvoria lety lietadlami desatinu všetkých letov. Viac ako polovica týchto letov bola do 750 km a veľká časť z nich mala dovolenkové destinácie. Často teda ide o vlakovo únosnú vzdialenosť. Bohatí jednoducho sú ekologickým problémom pre planétu. Bill Gates v roku 2022 vyprodukoval viac ako 3 000 ton oxidu uhličitého, čo zodpovedá 10–15 miliónom km jazdy autom.
Treba zdôrazniť, že každý let je silno znečisťujúci a ani víkendové pobyty v Kodani by stredná trieda nemala nadraďovať nad budúcnosť prírody. Hlavným problémom však sú lietadlá a časté lietanie.
Aktivisti preto požadujú zákaz súkromných lietadiel a krátkych letov a zdanenie často lietajúcich pasažierov. Návrh je opakom dnešnej praxe odmeňovania tých, ktorí často lietajú, kilometrami letov navyše. Dôležité je tiež zdanenie leteckého paliva. V súčasnosti sa na európskej úrovni diskutuje o 20-ročnom odklade takejto dane. Na druhej strane amsterdamské letisko Schiphol oznámilo, že tento rok zakáže súkromné lietadlá a Belgicko a Francúzsko už zaviedli na ne dane.
Sektor lietania však potrebuje omnoho silnejšiu reguláciu a spoločnosť hodnotové nastavenie odmietajúce okázalú spotrebu.
Názory externých prispievateľov nemusia vyjadrovať názor redakcie.