Ach, tie privatizácie

Na Slovensku nevieme, čo je to nezbabraná privatizácia. Vlády najprv štátne podniky vytunelujú a potom ich predávajú za každú cenu, aby to celé znova nemuseli sanovať daňovníci a štát ešte aspoň čo-to zarobil.

06.06.2014 22:00
debata (17)

Žiaľ, toto pravidlo sa potvrdilo opäť pri predaji nákladných železničných vozňov štátneho Carga. Súčasná vláda predáva vozne švajčiarskemu investorovi za 223 miliónov eur, ale podľa podmienok privatizácie je viac-menej isté, že peniaze sa investorovi vrátia za 5 až 6 rokov, čo je príliš rýchlo. Štát teda predáva zase pod cenu. O pár rokov nebude mať ani peniaze z predaja ani podnik. Ide o zodpovednosť všetkých doterajších vlád, ktoré neboli schopné Cargo efektívne riadiť a podnik dostali na pokraj krachu.

Je veľký rozdiel predávať spoločnosť v plnej kondícii a v období, keď štátny rozpočet nie je odkázaný na privatizačný výnos, a v čase, keď sú podmienky presne opačné. Kto by latil vysokú cenu za tovar, keď by vedel, že predávajúci musí predať a kupec je iba jeden? Podobne štát predal aj Slovenský plynárenský priemysel, Stredoslovenskú energetiku či Slovenské elektrárne.

Všetky tieto privatizácie boli vopred zbabrané. SPP bol počas Mečiarovej vlády vyciciavaný. Dzurindov kabinet namiesto toho, aby podnik ozdravil, predal ho v čase, keď sa ocitol pred kolapsom a dobre fungoval prakticky len tranzit plynu. Rúra, z ktorej roky mohla ťažiť štátna kasa, sa predala, peniaze sa minuli a dnes máme z plynární oveľa menší úžitok. Na kúpu SPP prišla jedna ponuka. Investor vedel, že štát musí predať, lebo vláda potrebovala peniaze na zníženie dlhu a penzijnú reformu. Cena tomu v roku 2002 zodpovedala. Po skokovom zdražení plynu sa za desať rokov privatizérom zaplatených 120,9 miliardy korún vrátilo a akcie v SPP ešte výhodne predali za 2,6 miliardy eur.

Politici rezignovali na efektívne riadenie štátnych podnikov. Nechali ich svojim sponzorom vytunelovať a neskôr ich predali. Úplne inak na to šli v Česku. V roku 2002 tam vláda povedala, že ak nik neponúkne za energetický gigant ČEZ najmenej 200 miliárd českých korún, nepredá ho. A tak aj bolo. Gazdovali tak, že nemuseli predávať a teraz je ČEZ zlatá sliepka, ktorá plní štátnu kasu.

Robert Fico hovoril ako opozičný politik v roku 2002, že cena za SPP je škandalózne nízka a predaj treba zastaviť. Bola ale vtedy alternatíva? Bez predaja plynární by neodštartovala taká potrebná reforma dôchodkov cez druhý penzijný pilier, čo by sme pri starnutí obyvateľstva v budúcnosti pocítili ešte viac. Cena za SPP ale nízka bola.

Čo môže po tom všetkom povedať premiér Fico na predaj nákladných vozňov Carga? Ponúkajú ich pod cenu a nejde o malinu. Štát nemôže povedať, že cena je nízka a preto vozne nepredáme, keďže vláda s nemalým príjmom počíta v tohtoročnom napätom rozpočte. Neuskutočnený predaj by tiež znamenal, že odvracať krach Carga by sa musel opäť len štátnou pomocou (rozpočet si ju nemôže dovoliť), ktorej návratnosť by bola otázna.

Zase stojíme pred voľbou menšieho zla. Poučenie a náprava nikde. Potom sa nečudujme, že štát už pomaly nič nevlastní, štátna kasa je prázdna, dane sú vysoké a zdravotníctvo a školstvo podfinancované.

© Autorské práva vyhradené

17 debata chyba
Viac na túto tému: #Cargo #privatizácia