Popri súčasných cca 205 miliónoch eur, ktorými štát dotuje železnice, predstavujú ďalšie predpokladané náklady vo výške zhruba 60 miliónov pre štátny rozpočet značný výpadok. Z čoho ich chce vláda vykryť, zatiaľ nevieme.
Na druhej strane, v situácii, keď počet cestujúcich z roka na rok klesá a využitie vlakov u nás je zhruba len tretinové, mohlo by zdať, že zámer poskytnúť prepravu na železnici pre juniorov a seniorov bezplatne v sebe skrýva sociálny rozmer.
Je tu však niekoľko ale. Prvý problém je značný nepomer medzi hustotou železničnej dopravy, na ktorú sa má dotácia vzťahovať, a autobusovou dopravou, na ktorú sa „nulová tarifa“ nevzťahuje. Ako k tomu prídu tí, ktorí do školy cestujú autobusmi? Čo budú mať z takéhoto opatrenia obyvatelia okresov Krupina, Veľký Krtíš či Svidník, kde nie je ani kilometer sprevádzkovanej trate?
Druhým problémom je otázka rozsahu uplatnenia zliav. Bude možné zľavu uplatniť iba na jednu trasu z domova do školy a späť, alebo sa k tomu pridá ešte jedna doplnková trasa podľa vlastného výberu, alebo budú železnice zadarmo plošne? Lebo je rozdiel, ak môže niekto cestovať ľubovoľne po celom Slovensku alebo len na jednej trati.
Je určite správne, ak chce vláda zvyšovať podiel železničnej dopravy na celkovej preprave osôb. Podporu by však mala robiť premyslene a predovšetkým adresne.