Napriek svojmu hendikepu sú tieto deti schopné zvládať nároky bežnej základnej školy a nie je nutné ich hneď preradiť do školy špeciálnej. Jediné čo potrebujú, je oveľa viac empatie a trpezlivosti. A práve toho sa im na našich školách často nedostáva.
Zvládnuť viacero takýchto žiakov, ktorí potrebujú individuálny prístup, nie je pre učiteľov vôbec ľahké. S nárastom počtu takýchto detí totiž nijako nekorešponduje počet asistentov učiteľov, ktorí by im pri ich výchove pomohli. Na týchto pozíciách chýba údajne až 1 300 pedagógov.
O zvýšení počtu asistentov v školách hovoril už exminister Dušan Čaplovič, s konkrétnym prísľubom prišiel až nový minister školstva Peter Pellegrini. 800 asistentov síce úplne neuspokojí personálne požiadavky škôl, v každom prípade – vždy lepšie niečo ako nič.
Druhú skupinu predstavujú deti z málo podnetného prostredia sociálne vylúčených skupín. Aj tieto deti si vyžadujú špecifický prístup. Vzdelávanie je vo všeobecnosti považované za kľúčový faktor na zlepšenie ich situácie. Investícia vo výške 6 miliónov eur ročne by preto nemala byť len jednorazovým výstrelom v snahe dokázať, že „nová metla dobre metie“, ale dlhodobým príspevkom k odstraňovaniu hendikepov.