Odstraňovať hendikepy

Bystrých detí, ktoré nosia zo školy zlé známky, u nás z roka na rok pribúda. Príčinou sú rôzne poruchy učenia a správania. Diagnózy s predponou dys- už nie sú v dnešnej dobe ničím výnimočným.

05.08.2014 22:00
debata

Napriek svojmu hendikepu sú tieto deti schopné zvládať nároky bežnej základnej školy a nie je nutné ich hneď preradiť do školy špeciálnej. Jediné čo potrebujú, je oveľa viac empatie a trpezlivosti. A práve toho sa im na našich školách často nedostáva.

Zvládnuť viacero takýchto žiakov, ktorí potrebujú individuálny prístup, nie je pre učiteľov vôbec ľahké. S nárastom počtu takýchto detí totiž nijako nekorešponduje počet asistentov učiteľov, ktorí by im pri ich výchove pomohli. Na týchto pozíciách chýba údajne až 1 300 pedagógov.

O zvýšení počtu asistentov v školách hovoril už exminister Dušan Čaplovič, s konkrétnym prísľubom prišiel až nový minister školstva Peter Pellegrini. 800 asistentov síce úplne neuspokojí personálne požiadavky škôl, v každom prípade – vždy lepšie niečo ako nič.

Druhú skupinu predstavujú deti z málo podnetného prostredia sociálne vylúčených skupín. Aj tieto deti si vyžadujú špecifický prístup. Vzdelávanie je vo všeobecnosti považované za kľúčový faktor na zlepšenie ich situácie. Investícia vo výške 6 miliónov eur ročne by preto nemala byť len jednorazovým výstrelom v snahe dokázať, že „nová metla dobre metie“, ale dlhodobým príspevkom k odstraňovaniu hendikepov.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #žiaci #učenie sa #hendikep #asistenti učiteľov #Peter Pellegrini