Rozpočet: áno, ale

Rozpočet na rok 2015 môže byť po rokoch šetrenia posunom k lepšiemu. Zároveň v ňom však stále chýba množstvo vecí.

15.10.2014 22:00
debata

Najdôležitejšie je, že sa konečne našli peniaze na pokles odvodov pre tých, čo majú nízke príjmy. Ide zhruba o 150 miliónov eur, ktoré každoročne štát začne odpúšťať pol miliónu ľuďom s nižšími a strednými platmi. Pôvodne nezamestnaným sa pri nájdení práce zároveň ponechajú dávky, čo dáva priestor na to, aby nesedeli doma a konečne sa zamestnali, hoci aj za minimálnu mzdu.

V prípade, že to bude dostatočný motivačný faktor a zvýši sa počet pracovných ponúk, mohla by klesnúť nezamestnanosť tých, čo sú dlhodobo na dávkach. Má to však aj odvrátenú stranu mince. Pokles zdravotných odvodov vytvára určitý tlak na zdravotníctvo. Poisťovne získajú menej z odvodov a vláda im túto sumu musí kompenzovať cez zvýšené platby za poistencov štátu. Stále nie je jasné, či dostanú celú sumu. Vôbec sa však nehovorí o tom, že by zdravotníctvo malo dostať viac, aj keď každý vie, že inak sa sektor nepohne z miesta.

Málo lekárov, veľa pacientov sa nedá vyriešiť inak ako finančným prilepšením a efektívnejším fungovaním, inak bude na tom pacient stále horšie. Ak sa budú v zdravotníctve len plátať diery, veľa sa nezmení. Je pravda, že stanoviť si za prioritu zamestnanosť je fajn, podobne ako ďalšia z priorít – školstvo. Platy učiteľov idú hore už niekoľký rok po sebe. Vláda si však musí uvedomiť aj to, že sťažností na zdravotnú starostlivosť stále pribúda. Situácia si vyžaduje radikálne riešenie, podobne ako by odpustenie odvodov mohlo byť nádejou na riešenie nezamestnanosti.

Z pohľadu politických bodov by sa pritom 150 miliónov eur mohlo využiť aj inak, a našťastie sa tak nedeje. Napríklad za podobnú sumu by plyn mohol ísť dole ešte viac a vlaky mohli byť zadarmo aj pre pracujúcich, nielen pre študentov a dôchodcov. Dosť však politického marketingu, o ktorom by sa ani pri plyne a vlakoch nemuselo toľko hovoriť, ak by dotácie boli adresnejšie. Oblastí, kde by sa v štáte dali účelnejšie minúť financie a situácia tiež „horí“, je pritom viac.

Je chyba, ak sa budú krátiť zdroje priamo vedcom, hoci je pozitívne, že firmy dostanú daňové úľavy, ak investujú do vedy. V rozpočte ďalej chýba podpora pre nájomné byty, ktorá mala byť už v jeho prvej verzii a netreba ani rozmýšľať nad jej krátením, keďže najmä ľudia s nízkymi príjmami si často nemôžu pri dnešných cenách dovoliť kúpiť vlastný byt. Žiaľ, zatiaľ nezvýšilo 100 miliónov eur na rozširovanie diaľnice z Bratislavy do Trnavy na plnohodnotných šesť pruhov aj s odstavným.

Z rozpočtu tiež nevyplýva, že by minister financií vyprášil všetky kúty v podnikoch s vplyvom štátu, ako sľuboval. Míňanie peňazí v takýchto firmách stále pripomína iba relatívnu transparentnosť, keď sa zákon síce neporušuje, ale účelnosť a objem míňaných zdrojov sú niekedy v rozpore so zdravým rozumom.

Fakt je, že nie všetko si štát môže dovoliť zaplatiť a deficit treba udržateľne znižovať, aby na pleciach ďalších generácií zostal nižší dlh. Tento cieľ sa javí ako splniteľný, aj keď naplánovaný schodok na úrovni 1,98 percenta výkonu ekonomiky bude v skutočnosti asi mierne vyšší.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #rozpočet #peniaze #príjmy #zdravotné odvody