V krajine, kde sa posledné dve desaťročia neustále znižuje pomyselná latka nárokov na žiakov (a ešte i tá sa podlieza), by sa dalo očakávať čokoľvek iné len nie zmäkčovanie pravidiel.
Priemer známok z 8. a 9. ročníka spolu s deviatackým testom z matematiky a zo slovenského jazyka a s prijímačkami nikoho nediskriminuje, nikoho nešikanuje, nikomu neznemožňuje štúdium, len jednoducho vytvára sito, ktoré dokáže vytriediť zrno od pliev.
Aj keď známky z rôznych škôl nie sú vždy rovnocenné, zrušenie jedného z kritérií je jedine v záujme škôl, rozhodne však nie v záujme tejto krajiny, ktorá potrebuje kvalitných absolventov. Pokiaľ však chyba nastane hneď na začiatku – pri prijímačkách -, len ťažko môžeme očakávať nejaký kvalitný "output“. Všakáno…
A prečo je to v záujme škôl? Lebo už teraz majú problém získať študentov, a keďže sú platené podľa počtu žiakov, berú i takých, ktorým by sa kedysi o maturite ani len nesnívalo. S klesajúcou populačnou krivkou budú mať stredné školy a gymnáziá ešte väčší problém. Úlohou štátu však nie je riešenie ich problémov.
A tak namiesto toho, aby sa zmenil školský zákon s tým, že by sa bral do úvahy povedzme priemer za dlhšie obdobie (čo má väčšiu výpovednú hodnotu) a, naopak, nezaratúvalo by sa koncoročné vysvedčenie z 9. triedy (čo samo osebe je logický nezmysel, lebo vysvedčenia sa udeľujú až po prijímačkách), vyliali sme s vaničkou aj dieťa.
Tvrdo nastavené kritériá sú predpokladom toho, aby sme dokázali generovať kvalitu, no znižovaním nárokov to ešte nikto nedosiahol.