Testom toho, aké podnikateľské prostredie máme v porovnaní s okolitými krajinami. Zodpovednosť za podmienky nesie súčasná vláda i minulé kabinety. Napríklad pri výstavbe diaľnic sme na tom podstatne lepšie ako Poliaci, ale aj tak sa nemáme čím chváliť, keďže na východ diaľnica ešte nevedie. Nitra by mohla byť pre Britov relatívne dobrá voľba.
Je tam prístup na diaľnicu a v okolí mnohí etablovaní dodávatelia pre existujúce automobilky. Čo sa týka pracovnej sily, tak Slovensko má v Európe povesť lacných a kvalitných ľudí. V Nitre majú zručnosti aj z miestneho závodu na výrobu televízorov. Nová fabrika by mohla lákať aj obyvateľov z južných okresov, ktorí voľakedy chodili za prácou do automobilky v Maďarsku. V prípade Land Roveru by malo ísť o úplne inú ligu. Tiež tam bude práca za výrobným pásom, ale možno očakávať lepšie pracovné podmienky i ohodnotenie. To však stačiť nemusí.
Naše školy produkujú stále dosť takých ľudí, ktorí sa nedokážu uplatniť. Súčasný minister školstva Juraj Draxler študoval aj vo Veľkej Británii. V kresle je prikrátko na to, aby zodpovedal za súčasný stav na trhu práce, no britský Land Rover by mal byť i pre neho výzvou na to, aby ponúkol investorovi dlhodobú víziu nášho školstva. Lebo ak majú Briti pri náboroch v Nitre lákať na prácu napríklad Rumunov či Bulharov, tak ich ostatné ani zaujímať nemusí.
Pri investícii sa hovorí až o 8¤000 nových pracovných miestach. V skutočnosti ale športovo-úžitkové vozidlá nemusia byť také náročné na kvantitu pracovnej sily ako v prípade menších ľudových vozidiel, ktoré sa predávajú podstatne viac. Značná časť z vytvorených pozícií môže byť pre dodávateľov, ktorých už teraz máme dosť. Bývajú a pracujú pri sebe blízko, dodávajú produkty do celého sveta. To je naša výhoda oproti Poľsku.
Nevýhodou Slovenska je, že za zamestnancov treba platiť z európskeho pohľadu príliš vysoké odvody. Vláda ich od januára postupne začala znižovať pre ľudí s nízkymi a strednými príjmami, no týmto smerom treba ešte pokračovať, aby to bolo naozaj viditeľné.
So záujmom Land Roveru sa množia úvahy o tom, že štyri automobilky by boli pre Slovensko veľa. V skutočnosti to vôbec nemusí byť tak. Ak príde kríza, tak zasiahne celý priemysel aj služby. A Slovensko nie je také veľké, aby mohlo pohrdnúť Land Roverom. Naopak, investorov tohto typu by sme mali vítať. Samozrejme za určitých podmienok, keďže je niekoľko rokov známe, že pri napredovaní automobiliek ťahajú zamestnanci za kratší koniec ako majitelia fabriky. Všetko však chce svoj čas. Nateraz Land Rover potrebujeme. Pre stabilitu zamestnanosti i verejných financií na najbližších niekoľko rokov.