Ministerstvo vnútra definitívne zmietlo zo stola návrh, argumentujúc, že vodiči aj tak pokuty radšej zaplatia. Zaujímavý paradox. V chudobnej krajine by sa dalo očakávať, že každé euro bude hriešnikom dobré. Buď to teda znamená, že Slovensko ani zďaleka nie je taká chudobná krajina, ako to vyzerá, alebo že ostych – to známe „čo by povedali susedia“ – je taký obrovský, že každý radšej siahne hlbšie do vrecka, ako by mal podstúpiť biľag verejnoprospešných prác.
Alternatívne tresty však majú predovšetkým výchovný charakter – aby si previnilec uvedomil, že pochybil.
No dobre, keď už sme takí bohatí, že si môžeme dovoliť ignorovať alternatívne tresty, možno by nás mohlo inšpirovať Fínsko. V tejto krajine sa totiž sadzba pokuty odvíja od denného zárobku. To znamená, že za ten istý priestupok zaplatí každý inú pokutu, v závislosti od svojho príjmu.
ňKoncom apríla svet obletela správa, že istý Reima Kuisla, ktorý prekročil rýchlosť o 23 kilometrov za hodinu, zaplatil pokutu neuveriteľných 54 024 eur! Mal tú „smolu“, že za minulý rok zarobil 6,6 milióna eur. Iný, „priemerný“, Fín by „zacvakal“ len 345 eur.
Ak by takéto opatrenie platilo u nás, bolo by zaujímavé sledovať, či by aj potom naši vodiči jazdiaci v luxusných limuzínach alternatívne tresty odmietali.
Vlastne, ono by to opatrenie na Slovensku bolo neúčinné, lebo značná časť podnikateľov vykazuje roky stratu…