Na druhej strane sú dôležité pre zásobovanie doma aj v cudzine. Slovensko má jednu z najotvorenejších ekonomík v Európe a posielať výrobky do cudziny potrebuje ako soľ.
Lenže bez súvislých diaľnic naprieč krajinou je polemika o tom, že raz sa nájde ideálny model, po ktorej ceste kamión môže ísť a po ktorej nie, iba utópiou. Aj keď sa diaľničná sieť dobuduje, preprava tovaru po cestách nie je dobré riešenie. Tranzit tovarov potrebuje silný impulz, aby sa čo najviac dostal z ciest na železnicu. Podobne ako pri preprave osôb je železnica ideálne riešenie z pohľadu celkových nákladov. Teda zaťaženia ciest, ich údržby, výdavkov na ekologické opatrenia.
Pri preprave osôb vláda priniesla silný impulz v podobe bezplatného cestovania na železnici pre študentov a dôchodcov a väčšie zľavy dostali ľudia dochádzajúci vlakom za prácou. Zľavy mali byť adresnejšie a stále sa čaká, aký bude záverečný účet. Analýza toho, aké ekonomické plusy a aké mínusy dotácie majú, na stole stále nie je.
Štát dotuje bezplatnú dopravu, pritom rodiny ušetria za dochádzanie detí do škôl a zvyšné peniaze potom môžu minúť inak. Plusy sú aj na strane mobility pracovnej sily či podpore cestovného ruchu. Na druhej strane sa tvorí výpadok v štátnej kase za ušlé tržby.
V oblasti nákladnej dopravy vláda musí vyriešiť problém zadlženého štátneho železničného prepravcu. Zároveň by však mala uvažovať nad silným impulzom, aby fabriky, ale aj obchodníci ešte viac využívali železnicu. Pri biznise ide vždy o peniaze. Je síce pekné, že železničný dopravca na svojej stránke vyzýva, aby si každý uvedomil, aká je železnica ekologická z pohľadu spotreby energií či emisií oxidov uhličitého, no každý obchodník si aj tak spočíta náklady na jeden kilometer prepravy. Okrem riešenia problému doma by pritom štát mal presun nákladnej dopravy z ciest na železnicu čo najviac presadzovať i na európskej úrovni.
Časť tovarov sa však stále bude prepravovať kamiónmi a tu neostáva iné, len tlačiť na čo najskoršie dobudovanie diaľnic. Naposledy otvorený úsek z Dubnej Skaly do Turian ukázal, že nehodovosť s diaľnicou na súbežnej ceste prvej triedy môže klesnúť o viac ako polovicu a na samotnej diaľnici je nehodovosť minimálna. To, že od roku 2014 kamióny nemôžu chodiť po cestách tretej triedy, je len malý posun. Kamionisti sa natlačili na krajské cesty druhej triedy alebo viac zaťažujú štátne cesty prvej triedy.
Navyše v označovaní ciest, najmä pri druhej a tretej triede, je priamo v teréne stále značný chaos. Celé to vyvoláva ustavičné oprávnené protesty ľudí proti prejazdom kamiónov popod obloky ich domov, ako je to aktuálne na východe Slovenska v Dvoriankach pri Trebišove.