Klamstvá a zavádzania

Škandál Volkswagenu so zahmlievaním emisií v naftových vozidlách spustil vlnu špiny. Faktom je, že Volkswagen klamal o tom, že jeho autá sú čisté z hľadiska vypúšťaných oxidov dusíka.

26.09.2015 17:00
debata (87)
K podvodu sa automobilka priznala. Američania zistili, že medzi reálnymi emisiami a údajmi, ktoré udával Volkswagen, je až 40-násobný rozdiel. Všetko nevyšlo najavo skôr, keďže VW inštaloval do motorov softvér, ktorý rozpoznal kontrolu a údaje skreslil.

Nemcom zrejme išlo o vidinu zisku a pravdepodobne zlyhali konkrétni ľudia. Opäť sa potvrdilo, že niektorí ľudia idú za svojím cieľom doslova za každú cenu. Vodu kážu a vínu pijú a ešte sa tvária ako najférovejší na svete. Na druhej strane je paradoxom, že na klamárov ukazujú teraz aj tí, čo sami zavádzajú. Napríklad v USA pranierujú Nemcov a pritom priemerné americké auto má takmer 3-litrový motor a spotrebu paliva bez problémov cez desať litrov na sto kilometrov.

Spotreba európskych áut je zhruba polovičná. Tiež je otázka, že za veľkou mlákou moralizujú a pritom USA ako jedna z mála veľmocí nepodpísala Kjótsky protokol o znižovaní emisií. Spojené štáty radšej produkujú emisie, ako by mali prísť o hospodársky rast a utiahnuť si vlastné opasky. Toto všetko, samozrejme, nič nemení na tom, že to, čo spravil pri emisiách Volkswagen, je jednoznačne falošné. Pikantné na nemeckom podvode je to, ako naň reagovali napríklad Francúzi. Ich minister sa okamžite ozval, že treba stiahnuť nemecké autá do servisov a ochrániť spotrebiteľov a pri francúzskych by sa to vraj stať nemohlo. Faktom je, že francúzske autá patria v rebríčkoch poruchovosti dlhodobo k menej spoľahlivým. Na podvode si zgustli aj Česi. Na druhej strane české konšpirácie o tom, že nemecké klamstvo s emisiami môže za to, že v Prahe je priveľa smogu, sa zdajú byť už príliš. Skôr je to výhovorka za nezvládnutú dopravu v meste.

Česi však aspoň vedia, že problém sa u nich týka asi 150-tisíc dieselových vozidiel značky VW, ale aj Škoda a Seat. Úrady tlačia na to, aby výrobca zvolal vozidlá do servisu. Postoj zodpovedných na Slovensku je oproti tomu zatiaľ skôr alibistický. Ministerstvo dopravy povedalo, že opatrenia by mal prijať úrad, ktorý typové schválenie sporným vozidlám vydal, čo je inštitúcia v Nemecku.

Nikoho na Slovensku netrápi, že na cestách môžu byť tisíce áut s neprimerane vysokými emisiami. Ministerstvo životného prostredia má síce pod sebou inšpektorov na životné prostredie, ale tí vraj autá nekontrolujú. Sú na to síce stanice technickej kontroly, lenže ako ukázalo v prípade VW, výrobca ich dokáže oklamať a tiež finty niektorých špekulantov sa nikdy nekončia. Na cestách možno ľahko stretnúť auto, za ktorým je kúdol dymu. Vodiči, ktorí si dajú odmontovať filter pevných častíc, musia byť rázne pokutovaní.

Férovosť v prípade výfukových plynov dostáva poriadnu facku a je otázne, či sa nájde sila na to, aby sa niečo zmenilo. Veď už len správa o tom, že odstúpený šéf VW Martin Winterkorn, ktorý je zodpovedný za celý škandál, má nárok na odstupné niekoľko miliónov eur, posiela do spoločnosti poriadnu dávku frustrácie.

© Autorské práva vyhradené

87 debata chyba
Viac na túto tému: #autá #Volkswagen #emisie