Aké poistenie?

Definícia hovorí, že poistenie je zmluvný vzťah medzi poistencom a poisťovňou, v ktorom sa poisťovňa zaväzuje v prípade poistnej udalosti poskytnúť poistenému poistné plnenie. Zo samotnej definície teda vyplýva, že to, čo sa u nás volá zdravotné poistenie, poistením nie je. Prinajlepšom ak jeho karikatúrou.

16.11.2015 08:00
debata (3)

Naše zdravotné poistenie poistením nemôže byť jednoducho preto, lebo keď nastane poistná udalosť (čo je v tomto prípade choroba, úraz, operácia a tak ďalej), poistenec nemá záruky, že nastane aj poistné plnenie. V takom prípade sa ho nedomôže žiadnou zmluvou ani žalobou.

Naše zdravotné poistenie nemôže byť poistením preto, lebo keď nastane poistná udalosť (choroba, úraz, operácia atď.), poistenec nemá záruky, že nastane aj poistné plnenie.

Váš zubár vám oznámi, že, žiaľ, už vyčerpal všetky svoje body od poisťovne, a ak chcete niečo viac ako akútnu pomoc, buď si priplatíte, alebo si počkáte. Váš všeobecný lekár dokonca aj vtedy, keď vo vašom mene dostáva od poisťovne „poistné plnenie“ za vaše ošetrenie či vyšetrenie, dostáva od nej „plnenie“, ktoré je akosi neplné – skrátka, nedostáva za výkon toľko, koľko by mal, aby mohol pokryť náklady.

Alebo v nemocnici, tak ako to teraz zažívajú poistenci Union, presunú vašu hospitalizáciu o dva-tri mesiace, na budúci rok, pretože už prečerpali ročný limit, ktorý im dala poisťovňa… Nuž ak by sa vám také oneskorenie dialo s poistným plnením povedzme za havarované auto, je to nepríjemné, ale nestrieľa sa z toho. Čakanie na hospitalizáciu (ktorého základným predpokladom je, že niekto skrátka potrebuje hospitalizovať) je však trochu iný druh „poistnej udalosti“, nemyslíte?

Zdravotná takzvaná poisťovňa od vás berie vaše takzvané poistné v podobe zdravotných odvodov. Keď však príde na vec, nemusí vám (v tomto prípade vašim doktorom) preplatiť ani cent. Vám, respektíve vašim lekárom a inému zdravotníckemu personálu pritom nepomôže, ani keď ste odvody poctivo platili tridsať rokov a nikdy doteraz ste od zdravotníctva nepotrebovali viac ako acylpyrín.

Niet sa načo vyhovárať. Nepomôže ani chytristická formulácia v Ústave SR, podľa ktorej má každý občan na základe zdravotného poistenia právo na bezplatnú zdravotnú starostlivosť „za podmienok, ktoré ustanoví zákon“. Tu totiž nehovoríme o nejakých nadštandardných výkonoch či o nadpriemernom luxuse.

Reč je o normálnych, ba základných „poistných udalostiach“ – potreba injekcie, hospitalizácie či pravidelné preväzy… Toto sú veci, na ktoré poisťovne zostavujú svoje body a limity. Hromadne, bez ohľadu na to, ktorého poistenca sa to môže konkrétne týkať. Svoje individuálne zmluvy s poisťovňami si teda môžeme leda tak schovať a zarámovať.

Štát mlčí, čo je prirodzené, keďže sám je chronický neplatič poistného za vlastných poistencov. Poisťovne môžu kedykoľvek ukázať na štát a vyhlásiť, že dostávajú od neho málo. Čo bude pravda. O znormálnení výšky príspevkov za poistencov štátu sa hovorí vždy na začiatku volebného obdobia. No a potom sa náhle zistí, že oveľa dôležitejšie je nakúpiť niečo celkom iné. Od stíhačiek až po predražený kus cesty.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #poistenie #zdravotníctvo #zdravotná poisťovňa