Cena za bezpečnosť

Všetko na svete sa dá zneužiť. Pochopiteľne, aj protiteroristické zákony. Kto by nesúhlasil? Dôležité však je, čo s tým. Každý zákon sa dá zneužiť: znamená to, že sa neoddá o zneužiteľnosti zákonov premýšľať? Alebo skôr to, že namieste je opatrnosť?

08.12.2015 22:00
debata

Zákon napríklad jasne predpisuje, čo môže robiť vojenské spravodajstvo. A predsa bolo za Ľubomíra Galka zneužité na sledovanie desiatok nevinných. Stačí výmena ministra za niekoho normálnejšieho? Nie. Dôležité sú kontrolné páky, pretože žiaden zákon nemôže rátať iba s jeho ideálnymi vykonávateľmi.

Problém protiteroristickej legislatívy je v tom, že v čase schvaľovania má punc výnimočnosti, lenže používať sa má aj vo všedných časoch. Ako vyzerá „prevencia terorizmu“ bez kontroly, predviedol napríklad globálny škandál s odpočúvaním v réžii americkej NSA. Naše tajné služby nemajú globálny dosah, čo však neznačí, že na Slovensku sa niet čoho báť.

Keď hovoríme o zneužívaní protiteroristických zákonov, nemáme na mysli opozičných politikov, ktorí sa už div neprehlasujú za budúce obete (vrátane Galka, čo je ozaj vtipné). Na mysli nemáme ani Smer v prípade, že sa karta obráti.

Na mysli máme predovšetkým ľudí, čo nemajú možnosť pol hodiny po neoprávnenom zadržaní či špicľovaní zvolávať tlačovky a mať pre seba vyhradenú obrazovku v hlavných správach. Aktivistov, whistleblowerov, „problémistov“, ale aj každého, kto sa len nešťastnou náhodou pripletie do cesty nejakým agilným policajtom či tajným.

Mimochodom, aké ľahké je dostať sa do hľadáčika tajných služieb pod vágnou zámienkou „politického extrémizmu“, by mohli potvrdiť aj tí poslanci za KDH, čo sú dnes takí pobúrení. Stačí, ak by si spomenuli, že to bol kedysi ich minister vnútra, kto bez mihnutia oka medzi extrémistov radil protifašistických či ekologických aktivistov a alternatívnu mládež. Pochopiteľne, dnes si akosi nespomenú.

Čo sa týka samotných návrhov Ficovej vlády, sú plus-mínus v kontexte dnešného zblázneného sveta. Len napríklad, britský parlament po útokoch v Londýne schválil možnosť zadržiavať človeka podozrivého z terorizmu bez vznesenia obvinenia až 28 dní (neskôr klesla na 14). Francúzske úrady môžu držať podozrivých z „konšpirácie v súvislosti s terorizmom“, kým sa proti nim iba hľadajú dôkazy. Konvencia Rady Európy o prevencii proti terorizmu, ktorú dosiaľ podpísalo 34 štátov, uznáva zločin „nepriameho podnecovania“ terorizmu. O rozširovaní právomocí tajných služieb v tejto súvislosti škoda hovoriť.

Vágnych formulácií sú protiteroristické zákony plné všade, kam len dovidíme. Tajné služby sa všade zaklínajú množstvom prípadov, v ktorých vraj práve vďaka takýmto zákonom zabránili najhoršiemu. Žiaľ, vždy sa nájde čosi také najhoršie, čo im unikne. Madrid, Londýn, Paríž – to len, aby sme zostali na kontinente.

Bezpečnosť dnes dozaista patrí medzi politické priority. Diskutovať však treba o cene, ktorou sa za ňu platí, a o rizikách zneužitia. Na Slovensku, s jeho históriou policajtov, tajných služieb, súdnictva a s jeho politickou reprezentáciou odľava doprava, to platí dvojnásobne.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #protiteroristický zákon